Belga

"Veel 'bling-bling' maar te weinig investeringen in werking achter de schermen", zegt ACV over Brussels Airport

De christelijke vakbond ACV is scherp voor de directie van Brussels Airport. Het bagagesysteem lag het voorbije jaar al verschillende keren stil, met grote overlast voor de reizigers en de maatschappijen tot gevolg. Volgens het ACV is de kans groot dat het nog zal voorvallen. "Achter de schermen wordt te weinig geïnvesteerd, er is vooral veel uiterlijk vertoon", zegt vakbondsvertegenwoordiger Kurt Callaerts in "De ochtend" op Radio 1.

Afgelopen weekend lag het bagagesysteem op de luchthaven van Zaventem urenlang stil. Een mechanische fout was de boosdoener volgens de officiële communicatie. Midden juli was er ook al een lang defect. Toen lag het aan een computerprobleem.

Tussen alle achtergebleven koffers was gegrom te horen van personeelsleden. VRT NWS hoorde verschillende keren opmerken dat "er wel in de winkels en ander uiterlijk vertoon geïnvesteerd wordt, maar dat het bagagesysteem verouderd was". En dat wordt nu bevestigd door de vakbond ACV.

De corebusiness mag niet over het hoofd gezien worden. En dat is ervoor zorgen dat er vliegtuigen aankomen en vertrekken

Kurt Callaerts ACV

"Het bagagesysteem dateert van begin jaren 2000, bij de opening van de A Pier", zegt vakbondsvertegenwoordiger Kurt Callaerts. "Als je te weinig investeert in je basisinfrastructuur, als je onvoldoende aandacht hebt voor je kerntaak als luchthaven en meer voor de 'bling-bling', dan krijg je natuurlijk dat er apparatuur uitvalt."

Callaerts verwijst naar de recente overname van het Sheraton Airport Hotel door Brussels Airport. "De connector werd met veel poeha geopend. Dat is een goeie zaak. Maar het stijgend aantal passagiers, de stijgende trafiek en transitpassagiers, maakt dat de luchthaven ook moet investeren in de systemen achter de schermen. De corebusiness mag niet over het hoofd gezien worden. En dat is ervoor zorgen dat er vliegtuigen aankomen en vertrekken."

Op korte termijn ziet Kurt Callaerts geen oplossing om te voorkomen dat het bagagesysteem nog eens stilvalt. "Als het systeem nu mankementen vertoont, dan zijn investeringen noodzakelijk en dat is natuurlijk morgen niet opgelost. Het risico bestaat dat het nog eens voorvalt."

Regelmatig bagageproblemen volgens ACV

Gisterochtend zijn er opnieuw koffers in de inkomhal blijven staan. Volgens bagageafhandelaar Swissport is dat te wijten aan te veel zieken. Maar dat klopt niet volgens Callaerts. "Het was te wijten aan slecht management, gebrek aan planning. Er waren te weinig chauffeurs. In plaats van de nodige 18 waren er 11 gepland." 

De chauffeurs van Swissport moeten de bagage naar de vliegtuigen brengen. Als er niet genoeg zijn, dan raakt het soms niet tijdig op het toestel. "Mensen krijgen zo te maken met vertragingen of moeten lang wachten op hun bagage."

De topman van de luchthaven zegt dan weer dat de vele stakingen het imago geen deugd doen. Dat ontkent de vakbondsman niet, hij legt wel uit waarom de stakingen er komen. "Als u te weinig betaald wordt of met te weinig mensen op uw dienst zit voor het werk dat gedaan moet worden, dan springt dat op een gegeven moment. Dan gaan mensen reageren. Actievoeren is het laatste middel dat we hebben."

Volgens Callaerts is de oplossing: meer investeren in middelen en mensen. "Niet alleen de luchthaven maar ook al die bedrijven die in onderaanneming werken, zoals Swissport."

Brussels Airport wenst zelf niet te reageren op de kritiek op het huidige bagagesysteem. De luchthaven laat wel weten dat ze een toelichting voorbereiden over het nieuwe bagagesysteem. De bouw is al begonnen en het zou ten laatste tegen 2021 in werking treden. Het nieuwe bagagesysteem is noodzakelijk om aan de verplichte Europese standaarden te voldoen. 

Meest gelezen