camera closecorrect downfacebook mail nextprevshare twitter video

  

Gigantisch e-bike-netwerk op komst: gemeenten positief, Fietsersbond heeft bedenkingen

1,1 miljoen inwoners van 33 Antwerpse gemeenten kunnen de benen al beginnen in te smeren. De nieuwe Vervoerregio Antwerpen plant een enorm netwerk met maar liefst 76 strategische knooppunten voor zo’n 1.100 elektrische deelfietsen. Lokaal kunnen daar nog eens 270 dropzonesen 1.600 deelfietsen bijkomen. “Onze regio kan een pioniersrol in Vlaanderen vervullen”, zegt voorzitter Koen Kennis.

Fietsersbond: “Interessant, maar infrastructuur moet volgen” Gemeenten in de rand positief over e-fietsdeelplan: “Zeker vragende partij”

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) opperde het idee begin vorig jaar al. Hij wou een brede uitrol van deelfietsen op mobiliteitsknooppunten in heel Vlaanderen, zodat fiets en openbaar vervoer perfect kunnen samengaan. Dat plan krijgt nu voor het eerst een concretere invulling. Vervoerregio Antwerpen, wellicht de dichtstbevolkte en drukste van de vijftien nieuwe mobiliteitsregio’s in Vlaanderen, bereidt concreet de uitrol voor van een groot netwerk, met vooral elektrische fietsen.

“Dit komt er vooral op vraag van de randgemeenten”, zegt Koen Kennis. “We willen gaan naar één uniform deelfietssysteem met – voornamelijk – elektrische fietsen. Daarmee kunnen grotere afstanden worden overbrugd. De vraag in de rand voor zo’n aanbod is erg groot, onder meer in Zandhoven, Mortsel, Brasschaat enzovoort.” Het plan past ook in de ambitie om tegen 2030 de helft van alle verplaatsingen duurzaam te laten gebeuren, met onder extra trams, meer treinen, maar ook door meer autogebruikers te doen fietsen.

Koen Kennis  rr

Knooppunten

Voor dat laatste denkt men aan twee systemen: een ‘netwerklogica’ en een ‘nabijheidslogica’. Voor de netwerklogica mikt men op een systeem van 76 knooppunten met circa 1.110 elektrische fietsen, vooral aan park-and-rides, treinstations, hoofdhaltes van bus/tram, maar ook belangrijke toegangspoorten tot de haven. “Op die toegangspoorten kan vanuit het openbaar vervoer of de eigen wagen op de (elektrische) deelfiets overgestapt worden”, klinkt het.

Daarnaast is er de ‘nabijheidslogica’, waarbij gemeenten binnen de vervoerregio – maar ook net daarbuiten – de mogelijkheid krijgen om in te stappen voor lokalere mobiliteitsbehoeften. Daar ziet men voorlopig een potentieel van zo’n 271 stations of dropzones, goed voor zo’n 1.600 fietsen.

(Bekijk onderstaande afbeelding hier in groter formaat)

Een voorlopig plan voor het nieuwe netwerk  rr

Woon-werk en woon-school

Vervoerregio Antwerpen ziet vooral potentieel voor woon-werkverplaatsingen, maar ook woon-schoolverkeer. “Vooral last-mile trajecten vanuit of tussen belangrijke openbaarvervoerhubs of zelfs als een alternatief voor bepaalde verbindingen die erg lijden onder de congestie, een lage frequentie hebben of afgeschaft worden”, klinkt het.

Elektrisch

Het plan legt sterk de nadruk op elektrische deelfietsen, eventueel gemengd met gewone fietsen, aangezien de spreekwoordelijke last mile bij sommigen kan oplopen tot wel tien of zelfs meer dan twintig kilometer, zoals naar meer afgelegen bedrijventerreinen of in de Antwerpse haven.

Dat laatste element valt op, want het Havenbedrijf Antwerpen had eerder zelf al plannen uit de doeken gedaan om een netwerk van deelfietsen te ontvouwen, met een opstart dit voorjaar. “We hebben nog steeds de intentie om een fietsnetwerk uit te bouwen”, zegt mobiliteitsmanager van het Havenbedrijf Tom Verlinden. “Maar het klopt dat we met de Vervoersregio en met de stad zijn gaan samenzitten om naar één groot systeem te gaan. Wat we willen vermijden, is dat de haven een eigen systeem heeft, de stad een ander en pakweg ook Brasschaat, Schoten enzovoort nog andere. Eén systeem geeft de grootst mogelijke synergieën, ook qua gebruiksgemak.”

Pioniersrol

“Ik denk dat we hiermee een pioniersrol kunnen vervullen, waarbij we stappen zetten die ook voor de rest van Vlaanderen interessant kunnen zijn. We praten bijvoorbeeld ook al met de Vervoerregio Waasland, waar Sint-Niklaas ook al interesse heeft, bijvoorbeeld voor havenwerknemers”, vult Kennis aan. “We hebben bijvoorbeeld met Velo al heel wat ervaring met deelsystemen. Deze volgende stap betekent niet dat Velo – of Blue-bike, Mobit… – op de schop gaan. Ze hebben elk hun waarde. Maar het kan bijvoorbeeld zijn dat deze aanbieders ook kandidaat worden voor dit plan.”

Timing

Voorlopig is er nu een marktbevraging, waarmee bedrijven hun ideeën en concepten kunnen indienen. Daarna moet nog een officiële aanbesteding gebeuren om effectief een kandidaat of een groep kandidaten te selecteren. “Het is nu wachten op de respons op de bevraging”, zegt Kennis. “We hopen wel in de loop van 2020 een volgende stap te kunnen zetten naar een eerste fase.”

 Christoph Meeussen

Fietsersbond: “Interessant, maar infrastructuur moet volgen”

Antwerpen

Belangenorganisatie Fietsersbond kan zich zeker achter de plannen scharen, maar heeft ook enkele bedenkingen. Zo waarschuwt de bond ervoor dat er voldoende moet worden geïnvesteerd.

Wies Callens  

“Meer mensen op de fiets krijgen is een goed plan. Zo’n systeem over de hele vervoersregio met deelfietsen is op zich dus enorm interessant, zeker in combinatie met de haven”, zegt Wies Callens van de Fietsersbond. “Maar tegelijk moeten we toch vooral meer auto’s uit het verkeer halen in plaats van mensen van het openbaar vervoer naar de fiets te brengen, want dat risico is er. Je moet investeren in de fiets én in het openbaar vervoer.”

Daarnaast wijst hij ook op de noodzaak aan investeringen in wegen. “1.100 tot 2.700 extra fietsen in het verkeer, vooral elektrisch? De infrastructuur voldoet nu al niet. Zware investeringen zijn dan ook nodig, of er zullen extra ongevallen gebeuren”, zegt Callens.

Volgens de marktbevraging zullen de fietsen vooral voor woon-werkverkeer worden gebruikt, maar ook voor verplaatsingen van en naar school. “We vragen daarbij dat het een betaalbaar systeem wordt. Je hebt bijvoorbeeld elektrische fietsen van Swap, maar dat kost zo’n 75 euro per maand. Dat zou een serieuze drempel betekenen voor fietsers of scholieren”, aldus Callens nog.(cm)

Gemeenten in de rand positief over e-fietsdeelplan: “Zeker vragende partij”

Kontich / Zandhoven

Volgens Koen Kennis, Antwerps schepen van Mobiliteit en voorzitter van de Vervoersregio Antwerpen, zijn vooral de randgemeenten vragende partij. Bij verschillende van hen wordt inderdaad positief gereageerd op het voornemen voor een uitgebreid e-bikenetwerk. Als het betaalbaar is, tenminste.

Willem Wevers  Philippe Desmet

“We waren zeker vragende partij, samen met de zuidrand. Het systeem wordt sterker als je op meerdere plekken je fiets kunt achterlaten”, zegt Willem Wevers (N-VA), schepen van Mobiliteit in Kontich. “Zeker het elektrische aspect kan aantrekken. Wie bijvoorbeeld maar soms in Antwerpen moet zijn, kan dan af en toe kiezen voor de elektrische fiets zonder erin te moeten investeren. Ik heb alleszins bij de opmaak van de meerjarenbegroting gevraagd om budget voor dit project uit te trekken, als uit de marktbevraging zou blijken dat de investering de moeite waard is.”

“Voor een landelijkere gemeente als Zandhoven is een eigen fietssysteem ontwikkelen niet de moeite”, vult zijn collega Joris Geens (CD&V) uit Zandhoven aan. “In het bijzonder voor langere afstanden kan een e-bike dan een interessant alternatief voor de wagen zijn. Richting Antwerpen hebben we momenteel maar drie alternatieven. Beperkt fietsverkeer via het Albertkanaal en de snelbusdiensten, maar geen trein of tram. En de snelweg, maar daar sta je ’s ochtends meteen stil vanuit Massenhoven. Terwijl je aanvoelt dat mensen anders met hun vervoer willen omgaan.”

Joris Geens  

(cm)

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen