Direct naar artikelinhoud
Cultzomer

De cultzomer van... Elke Pattyn: ‘De reeks is zeer ‘in your face’’

Elke Pattyn.Beeld Veerle Frissen

Cultuur hoort bij de zomer. Daarom peilt De Morgen elke dag naar de cultureel verantwoorde vooruitzichten van interessante figuren. Vandaag: Elke Pattyn, reportagemaakster en nieuwsanker bij VTM.

Welke boeken zitten er in de reiskoffer?

Ik ben met fysieke boeken gestopt omdat mijn boekenkast vol zit en ik vind het ook altijd vervelend om in te schatten hoeveel boeken mee moeten op vakantie om zeker niet zonder leesvoer te vallen. Maar op mijn Kindle (e-reader van Amazon, KL) ben ik Outlander aan het lezen, van Diana Gabaldon, over de opstand van de Jacobieten tegen de Britse kroon. Ik was eerder ook al aan de gelijknamige serie begonnen. Er staan drie seizoenen op Netflix en ik zit nu aan het laatste. Het was collega Freek Braeckman die mij de serie oorspronkelijk aanraadde. “Een heel toffe reeks”, zei hij, “gebaseerd op historische feiten en voor vrouwen is het nog aangenaam om naar te kijken ook.” Verder gaf hij geen enkele uitleg, maar na drie seizoenen begrijp ik wat hij bedoelde. (lacht)

Wat ook nog op de Kindle staat is The Future is Asian, van Parag Khanna. Ik ben het beginnen lezen door een artikel in Knack, over toekomstige bedreigingen voor Europa, waarin Parag Khanna beschrijft hoe heel Azië aan een opmars bezig is, niet enkel China. Volgens hem trekt Azië zich weinig of niets aan van wat Europa vindt en gaat dat in de komende decennia steeds meer het geval zijn. En dat fascineerde me enorm, omdat ik toch wil weten wat er op ons afkomt.

Welke tv-reeks moeten we nu dringend inhalen?

Voor iedereen die Chernobyl nog niet gezien heeft: kijk, nu. Ongelofelijk om te zien. Zeker voor mensen als ik, voor wie Chernobyl toch vooral iets uit de kindertijd is. De reeks is zeer in your face. Het toont de plaatselijke impact van de kernramp en hoe gebrekkig de overheid ermee omging: door de gevolgen te negeren en mensen op te sluiten, bijvoorbeeld. Dat vond ik heel straf, stuitend zelfs, om te zien. En dat was dan nog het Rusland onder Gorbatsjov, dus je kan je enkel voorstellen hoe het ervoor moet zijn geweest; nog vóór de glasnost en perestrojka.

Nóg een aanrader is The Handmaid’s Tale. Vooral het dystopische scenario spreekt me daarin aan. Je kijkt ernaar met het opkomende populisme en de toenemende onvrijheid van minderheidsgroepen bij ons in het achterhoofd. In de serie wordt die dystopie natuurlijk uitvergroot; een fictieve republiek, losgescheurd van de rest van de wereld, die vrouwen onderwerpt en behandelt als fokvee om nageslacht te creëren. In dit geval had ik het boek vóór de serie gelezen, maar de tv-reeks stelt absoluut niet teleur!