Stad Leuven: "Stop met alcohol te promoten bij studenten"

De stad Leuven roept supermarkten, fakbars en nachtwinkels op om geen alcoholische dranken meer te promoten bij studenten. Zo wil ze samen met de universiteit en de hogescholen alcoholmisbruik tegengaan.

"We stellen vast dat zowel winkels als horecazaken acties voeren die gericht zijn op studenten om alcohol te promoten", vertelt schepen Thomas Van Oppens (Groen). "Uit onderzoek blijkt dat die kortingen op alcohol ertoe leiden dat mensen meer alcohol gaan consumeren en sneller aan overmatig alcoholmisbruik zullen doen. Daarom vinden we het verantwoord om te vragen aan de aanbieders van de acties om ze niet te voeren en om toch een redelijke prijs voor alcoholgebruik te behouden. Op die manier kunnen we alcoholmisbruik voorkomen."

Die jonge mensen zijn de toekomst, dus het is heel belangrijk dat we voldoende aandacht geven aan hun gezondheid

Chantal Van Audenhoven, vicerector studentenbeleid KU Leuven

Volgens de vicerector studentenbeleid van de KU Leuven, Chantal Van Audenhoven, is er een nieuwe trend van het indrinken. "Studenten consumeren dan eerst sterke drank op kot en bezoeken daarna pas laat op de avond een café", zegt ze aan Radio 2 Vlaams-Brabant. "Dat is toch een trend waarbij we bedachtzaam moeten zijn en waar we de gevaren van moeten inperken. Deze actie is heel specifiek gericht op het moment waarop de studenten terugkomen naar de stad en er nogal veel gefeest wordt. Die jonge mensen zijn de toekomst, dus het is heel belangrijk dat we voldoende aandacht geven aan hun gezondheid."

De acties van de winkels worden niet verboden en er zullen dus geen straffen of boetes volgen, bevestigt Van Oppens. "Wij vragen alleen om het niet te doen en wij hopen dat iedereen zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid opneemt. Wij nodigen iedereen uit om hierover met ons in gesprek te gaan. Wij hebben een brief verstuurd waar ook wetenschappelijke informatie aan toegevoegd is om onze vraag te onderbouwen."

LOKO, de Leuvense studentenkoepel, wenst niet te reageren op de oproep.

Meest gelezen