Deze bizarre SUV uit China krijgt een ‘paradestand’: arriveer als een koning
In China schiet het ene na het andere automerk als paddenstoelen uit de grond, en vrijwel allemaal presenteren ze een luxe, elektrische Sports Utility Vehicle (SUV). De nieuwe fabrikant Human Horizons maakt het wel heel bont met deze HiPhi 1. Voor Chinezen die in stijl willen arriveren biedt hij zelfs een ‘paradestand’.
Voor de duidelijkheid: deze versie van de HiPhi 1 is nog een studiemodel, waarmee Human Horizons vooral de reacties van het publiek wil peilen. Enkele extreme details zullen verdwijnen op het productiemodel, maar volgens de Chinese topman Ding Lei gaan de bizarre achterdeuren dat stadium wel redden. De HiPhi 1 beschikt over ‘gewone’ voorportieren, maar de achterste twee openen op een bijzondere manier: de onderste panelen scharnieren in tegengestelde richting, terwijl de panelen in het dak omhoog wegklappen. Door deze zogenoemde ‘paradestand’ kan de eigenaar (of inzittende) van de HiPhi 1 als een koning aankomen op zijn of haar bestemming; eerst opstaan, en dan pas uitstappen.
Volgens Ding Lei zullen de camera’s op de zijkant van de auto het uiteindelijke productiemodel niet halen. Deze vervangen nu nog de buitenspiegels (zoals Audi dat ook toepast op de E-Tron en Honda op de Honda-e) maar in China is deze oplossing voorlopig nog niet legaal.
Zelfrijdend
Volgens Human Horizons is de HiPhi 1 een bijzonder geavanceerde auto, die bovengemiddeld goed zelfstandig kan rijden. Om dat voor elkaar te krijgen, beschikt de SUV over maar liefst 562 sensoren die de situatie rond de auto in de gaten houden. Dat aantal ligt fiks hoger dan bij andere moderne modellen. Bovendien kan de auto projecties op het wegdek laten verschijnen waarmee hij met andere weggebruikers communiceert.
Chinese autofabrikanten beginnen zich af te tekenen als voorlopers op het gebied van zelfrijdende (autonome) technologie; de beloftes klinken veelbelovend, al hebben we de HiPhi 1 nog niet aan het werk gezien zonder bestuurder.
Elektrisch
Het is bijna vanzelfsprekend dat dit soort grote Chinese SUV’s over elektrische aandrijving beschikt. Ook de HiPhi 1 heeft geen verbrandingsmotor, maar twee elektromotoren die samen goed zijn voor ruim 500 paardenkrachten. Overigens krijgt het basismodel van de productieversie één motor, waarmee Human Horizons een vergelijkbare aanpak als Tesla heeft.
Wanneer de HiPhi 1 en zijn paradestand in het echt te bewonderen is (en of de auto ook naar de Europese markt komt) is op dit moment nog niet bekend.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
-
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
Hij werd net voorgesteld en onze autospecialist Joost Bolle ging er al meteen mee rijden: de nieuwe Dacia Duster, de YCe 130. Traditioneel is het de tweede populairste auto van ons land. Houdt deze frisse uitvoering die reputatie hoog? “Voor 18.990 euro vind je nergens een goedkopere gezinswagen”, zegt Bolle. Maar natuurlijk doe je daarvoor een paar opofferingen, ook bij deze Duster. -
-
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
-
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
De werking van Tesla’s veelbesproken Autopilot-software heeft geleid tot “voorzienbaar misbruik en vermijdbare ongelukken”. Dat is de conclusie van een grootschalig onderzoek van de Amerikaanse verkeerstoezichthouder naar het systeem. -
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
-
Independer
Autoschade en van de dader geen spoor? Dit dien je te doen
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
Vandaag organiseert de politie voor de twintigste keer een flitsmarathon. Uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias blijkt dat zo’n actie ook nut te heeft. “Na een bekeuring voor overdreven snelheid zeggen twee op de drie Belgen zich strikter aan de snelheidslimiet te hebben gehouden”, zegt Stef Willems van Vias. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
51 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJaak Casteleyn
Johan Billiet
Johan Vancaneghem
Toran Korshnah
David Pardo