Direct naar artikelinhoud
Transport

Jan Jambon bant geparkeerde vrachtwagens uit zijn gemeente Brasschaat

Geparkeerde vrachtwagens moeten inBrasschaat, volgens de nieuwe maatregel van Jan Jambon, uit het straatbeeld verdwijnen.Beeld Klaas De Scheirder

De Antwerpse gemeente Brasschaat is de geparkeerde vrachtwagens in haar straten beu, en voert een algemeen parkeerverbod in, voor de hele gemeente. Burgemeester Jan Jambon is daarmee de eerste die zo’n drastische maatregel voor zijn hele grondgebied neemt. Maar dat valt niet in goede aarde bij de transportsector.

Steeds meer gemeenten voeren, veelal na klachten van bewoners, een parkeerverbod in voor trucks van meer dan 7,5 ton. Naast een mogelijk gevaar voor de verkeersveiligheid zorgen al die op of langs de weg geparkeerde wegreuzen immers dikwijls ook voor overlast: extra verkeersdrukte, ochtendlijke lawaaihinder door warmdraaiende motoren en zwerfvuil van eventuele kamperende buitenlandse truckers. De gemeente van Jan Jambon (N-VA) gaat nu nog een stapje verder, en bant vanaf oktober de geparkeerde mastodonten volledig, op het héle grondgebied van Brasschaat.

“Ook nu wordt een maatregel genomen zonder overleg met de sector, of een alternatief voor de bestaande vrachtwagenparkings die al propvol staan”, hekelt Isabelle De Maegt van Transportfederatie Febetra. Ninatrans, het transportbedrijf van CEO Benny Smets uit Heverlee, heeft dagelijks een 150-tal chauffeurs op de baan. Zowat de helft daarvan neemt zijn camion ‘s avonds mee naar huis. “Er bollen in België nu eenmaal meer vrachtwagens dan er parkeerplaatsen zijn. En elk bedrijf voldoende eigen plaatsen laten voorzien, is gewoon onmogelijk. Stel je voor dat elke gemeente deze goedkope, opportunistische en egoïstische maatregel zou nemen…” Bij Ninatrans geldt wel de afspraak dat een truck enkel mee naar huis kan indien dit economisch en ecologisch de beste oplossing is. “Dikwijls woont de chauffeur dichter bij zijn eerste en/of laatste laad- of losplaats dan bij ons bedrijf. Een chauffeur uit Brasschaat die ’s anderendaags naar Nederland moet ’s avonds nog naar het Leuvense laten komen om zijn camion te stallen: te gek voor woorden. Het zou het werk in de sector onmogelijk maken.”

De transportsector meent dat de huidige verboden het probleem alleen maar verplaatsen naar naburige straten of gemeenten. Ze pleit in eerste instantie voor goede afspraken en lokaal overleg. “In een woonwijk horen misschien geen trucks: het is niet leuk een oplegger voor de deur te hebben die het zonlicht wegneemt. Maar er zullen ongetwijfeld straten zijn waar het wél kan, ook in Brasschaat.” Voorts pleit Febetra voor meer (afgesloten) parkings waar die geen overlast bezorgen, zoals in industriezones. “Een kost voor de maatschappij, inderdaad. Maar vergeet niet dat de sector sinds drie jaar kilometerheffing betaalt: geld dat best ook aan extra parkeergelegenheid mag worden besteed.”