© Photo News

Weyts wil volgend jaar werk maken van algemene kilometerheffing : “Noodzakelijk tegen files”

Ben Weyts (N-VA) hoopt dat de volgende Vlaamse regering werk zal maken van een algemene kilometerheffing. Na de oproep van de transportsector voor een algemene kilometerheffing in De Tijd, herhaalt Vlaams minister van Mobiliteit Weyts dat hij daar een principieel voorstander van is.

jvt

“Een algemene kilometerheffing is in de eerste plaats noodzakelijk om te vermijden dat onze wegen dichtslibben”, zegt hij. Bovendien zou ze automobilist ten goede kunnen komen. “Een algemene heffing kan ook tot een belastingverlaging voor de Vlaming leiden, omdat ook buitenlanders dan moeten meebetalen voor het gebruik van onze wegen.”

Met dat geld komt volgens de minister extra ruimte vrij voor investeringen in weginfrastructuur, maar ook voor een zogenaamde mobiliteitssturing. Daarbij worden mensen die buiten de file rijden, beloond.

Uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum blijkt dat de filezwaarte in Vlaanderen de afgelopen vijf jaar met 35 procent toenam, en het afgelopen jaar alleen al met 15 procent.

Vrachtwagens Essers 8.000 uur per jaar langer onderweg door files

Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.”

“Het gaat van kwaad naar erger”, zegt Bruno Velghe van transportfederatie UPTR. Uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum blijkt dat de filezwaarte in Vlaanderen de afgelopen vijf jaar met 35 procent toenam, en het afgelopen jaar alleen al met 15 procent. Tot en met oktober stond dit jaar gemiddeld 141 km file op werkdagen, tegenover 136 km in 2015.

Het Limburgse transportbedrijf H. Essers zag de gemiddelde snelheid van zijn vrachtwagens in België dalen van 69,3 kilometer per uur in 2013 naar 64,6 kilometer dit jaar. Dat betekent dat de vrachtwagens van Essers per jaar bijna 8.000 uur langer onderweg zijn door de files.

Meer trucks

Het ironische gevolg van het feit dat vrachtwagens langer onderweg zijn, is dat transportfirma’s meer trucks inzetten. “Chauffeurs zijn verplicht de rij- en rusttijden te respecteren”, zegt De Maegt. “De combinatie van de files en de rij- en rusttijden brengt nog meer vrachtwagens op de weg.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer