© Shutterstock

Waarom H&M en Zara van plan zijn om nog meer winkels te sluiten

Ook grote winkelketens als H&M en Zara ontsnappen niet aan de groter wordende druk van online shopping en dus sluiten ze steeds meer fysieke winkels om meer in hun online activiteiten te kunnen investeren. En het einde is nog niet in zicht.

flb

Anderhalf jaar geleden ging de Zweedse groep Hennes & Mauritz, met merken als Monki, Weekday, H&M, Cos en &OtherStories in de portefeuille, door een diep dal. De keten had het onder andere moeilijk om zich aan te passen aan het steeds groter wordende belang van webshops.

Hetzelfde ging op voor het Spaanse Inditex dat eigenaar is van merken als Zara, Bershka, Oysho, Pull&Bear en Massimo Dutti. Ze gooiden echter beiden het roer om en begonnen winkels te sluiten en meer te investeren in hun online activiteiten.

Amper 15 procent

Zo sloot H&M vorig jaar 140 winkels, terwijl er van de geplande 170 openingen uiteindelijk maar 130 doorgingen, meldt het Amerikaanse zakenmagazine Fortune. Bij Zara sloten er vorig jaar 355 winkels de deuren, 76 procent meer dan oorspronkelijk was gepland.

Dit jaar zouden er nog eens 250 moeten volgen, maar er komen tegelijk ook 300 nieuwe. Beide groepen hebben ook al aangekondigd dat dit niet het einde is, want op vandaag halen ze nog maar gemiddeld 15 procent van hun inkomsten uit de online verkoop en dat moet omhoog.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer