© rr

KAART. Zoveel winkelpanden staan er leeg in uw buurt

Ondanks het toenemend aantal mensen dat online koopt, blijven de winkelgebieden in Antwerpen en de districten goed overeind. Het winkelaanbod daalde wel met 3,5 procent, maar de leegstand nam niet toe sinds 2013. Het winkelgebied met procentueel het meeste leegstand blijft de Bredabaan in het centrum van Merksem. In het centrum van Antwerpen blijven de Lange Koepoortstraat, de Sint-Katelijnevest en de as Jezusstraat – Sint-Jacobsmarkt pijnpunten. Dat blijkt uit de driejaarlijkse meting van de Antwerpse winkelstraten.

JoRo

Hoeveel leegstand is er in de winkelgebieden in Antwerpen en de districten? Ontdek het via onze interactieve kaart!

Hoewel er in het centrum van Antwerpen snel veel zaken verdwijnen, neemt de leegstand er nauwelijks toe. Meestal wordt de leeggekomen handelsruimte er immers al snel weer ingevuld. Op de Meir-as, tussen het GB shopping center en de Stadsfeestzaal verdwenen er bijvoorbeeld op drie jaar tijd maar liefst 27 winkelketens, waaronder Blokker, Bart Smit en Forever 21. Er kwamen echter 19 nieuwe zaken in de plek, waaronder Zara Home, een nieuwe McDonald’s en Flying Tiger. De leegstand nam op de Meir-as met 2,5 procent toe, maar van alle handelspanden staat er nog steeds maar een goede 8 procent leeg.

Ook in winkelgebieden in het centrum als de Kammenstraat, Nationalestraat, Schuttershofstraat/Hopland, Sint-Jorispoort/Leopoldstraat Kloosterstraat en Hoogstraat is het grote merendeel van de winkelpanden gevuld.

Straten met veel leegstand

Uitschieters in negatieve zin in het centrum van Antwerpen zijn de Sint-Katelijnevest, de as Jezusstraat/Sint-Jacobsmarkt en de Lange Koepoortstraat, waar ongeveer één op vier handelspanden leeg staat.

Ook in de buurt van de Diamantwijk en rond het Centraal station is relatief gezien ook heel wat leegstand en die is er in drie jaar tijd zelfs met zeven procent toegenomen. Het winkelgebied waar de leegstand op drie jaar tijd het meest toenam is de Sint-Bernardsesteenweg in Hoboken. Sinds 2013 steeg de leegstand er met 10 procent, wat de totale

Verder buiten het centrum springt het district Berchem in het oog. Zowel op de as Driekoningenstraat-Statiestraat als de Diksmuidelaan en de Gitschotellei ligt de leegstand rond de 20 procent.

Het meest beroerd is het winkelgebied van de Bredabaan ter hoogte van het centrum van Merksem er aan toe. Ondanks de recente heraanleg van de straat staan maar liefst 27,5 procent van de winkelruimtes leeg. De recente berichten over de slechte bereikbaarheid van de winkelstraat doen hier allicht ook geen goed aan.

Imagoverlagend

Winkelassen die opvallend goed scoren zijn de Kerkstraat en de as Handelstraat – Korte Zavelstraat in de wijk Antwerpen-Noord. Een kanttekening hierbij is dat deze straten een groot aandeel zogenoemde ‘imagoverlagende’ winkels bevatten, zoals nachtwinkels en telefoonwinkels. In de Handelstraat is volgens de gegevens een op de vier handelszaken ‘imagoverlagend’.

Lees ook:  Weer minder shoppingzaken in Antwerpse winkelgebieden

Weer minder shoppingzaken in Antwerpse winkelgebieden

© WAS

Het aantal winkelpanden en shoppingzaken in Antwerpse winkelgebieden blijft licht afnemen, terwijl de leegstand stagneert. Dat blijkt uit een onderzoek van de stad Antwerpen dat om de drie jaar wordt uitgevoerd. Vooral in de kleinere winkelkernen van de districten in de stadsrand daalde de winkelactiviteit, maar ook de as Meir-Groenplaats deelde in de klappen. Sommige winkelgebieden die veel leegstand kenden, ondergingen echter wel een positieve transformatie door meer te focussen op de noden van de omliggende wijken in plaats van de echte ‘shoppers’.

Over alle Antwerpse winkelgebieden heen valt over de voorbije tien jaar een daling van drie procent in de commerciële dichtheid waar te nemen, vooral door een afname in klassieke shoppingzaken. Dat zijn winkels waar producten te vinden zijn die mensen regelmatig kopen, zoals boeken, cd’s, kledij of huishoudartikelen, en die meer en meer via onlinekanalen worden gekocht.

Dat de leegstand toch stabiel blijft - rond 12 procent - valt te verklaren door het feit dat panden na verloop van tijd worden omgevormd naar niet-commerciële functies. De leegstand nam de voorbije drie jaar vooral nog toe in en rond de Diamantwijk en het station Antwerpen-Centraal, onder meer door de werken aan de Leien en de nog niet voltooide herontwikkeling van de Antwerp Tower.

In heel wat winkelgebieden waren de voorbije jaren gunstige tot zeer gunstige evoluties in het winkelaanbod merkbaar. De meeste opvallende voorbeelden in deze meting zijn de Offerandestraat-Dambruggestraat (Antwerpen-Noord) en de Abdijstraat-Den TIR (Antwerpen-Kiel). Deze winkelkernen zijn de koplopers in de transformatie van de klassieke winkelstraat naar een winkelstraat die zich voornamelijk richt op het lokale publiek.

© Wim Hendrix

“Imagoverlagende winkels”

Ook het aantal “imagoverlagende winkels”, zoals bel- en nachtwinkels, blijft achteruitgaan, zelfs tot onder de grens van 5% van het winkelaanbod. “In heel wat lokale kernen die de voorbije jaren een negatieve impact ondervonden van een te hoog aanbod aan imagoverlagende winkels, is dat probleem nu zeer sterk verminderd”, aldus de stad. De belwinkel is zo goed als volledig uit het straatbeeld verdwenen, en het aantal nachtwinkels is beperkt.

Baanwinkels blijven het dan wel weer goed doen, zeker op het vlak van ketenfilialen. Daar waar de lokale kernen onder druk staan op het vlak van ‘zuivere winkels’ (met een traditioneel winkelaanbod, nvdr.), is dit in de baanwinkelgebieden niet het geval. Dat blijven zeer populaire locaties voor de vestiging van ketenfilialen, waardoor de leegstand laag blijft - meestal enkel in afwachting van nieuwe retailontwikkelingen.

“Deze meting toont dat we verder moeten inzetten op de versterking van onze winkelgebieden, en dit zowel in de Antwerpse binnenstad als in de districten”, concludeert schepen voor Middenstand Koen Kennis (N-VA). “We blijven investeren in aantrekkelijke winkelstraten, mobiliteit en parkeren. We stimuleren ook investeringen van ondernemingen door vernieuwende concepten en internationale ketens naar Antwerpen te halen en door de renovatie van handelspanden te subsidiëren.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER