Aannemer van Oosterweelwerken bouwt aanmeerplatform voor bouwmateriaal en houdt zo 34.000 vrachtwagens van de weg

© gva

In het kader van de werken aan de Oosterweelverbinding op de Antwerpse Linkeroever wordt een aanmeerplatform gebouwd. Daar zullen tijdens de Oosterweelwerken 270.000 kubieke meter grond en 600.000 ton betongranulaten worden overgeladen vanop schepen. Door te kiezen voor transport over het water zouden omgerekend 34.000 vrachtwagens van het overbelaste Antwerpse wegennet worden gehouden.

Het platform komt aan de Beatrijslaan, ten zuiden van de Kennedytunnel. Omwonenden zouden tijdens de aanleg drie weken lang enige geluidshinder konden ondervinden overdag, stelt bouwheer Lantis (het voormalige BAM). Er worden immers 57 stalen buizen in de grond geslagen. Vanaf 16 september tot midden november wordt het platform afgewerkt en zou de hinder beperkt moeten zijn.

Eens het platform klaar is, zal het 75 dagen per jaar actief zijn. Het aangevoerde bouwmateriaal wordt ter plaatse overgeladen op vrachtwagens en via een netwerk van werfwegen naar de verschillende werven in de omgeving, op Linkeroever en in Zwijndrecht, gebracht.

Uit veiligheidsoverwegingen zal het fietspad aan de zuidzijde van de Beatrijslaan afgesloten worden. Fietsers kunnen wel veilig oversteken aan de verkeerslichten die er begin juni geplaatst werden, klinkt het.

Het aanmeerplatform zal in principe vier jaar lang worden gebruikt. Daarna wordt het afgebroken en zal de oever in de oorspronkelijke staat worden hersteld.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen