Direct naar artikelinhoud
Muziek

‘Belpop Control’ achterhaalt waarheid bij Vlaamse klassiekers: ‘Uit de hand gelopen cafégrap”

Robin Broos (links) en Jelle Goossens (rechts)Beeld Robin Broos

Is ‘Zaragoza’ wel écht de stad van je dromen? En zijn er wel 1.000 terrassen in Rome? In ‘Belpop Control’ zoeken Leuvenaars Jelle Goossens en Robin Broos op een ludieke manier naar de waarheid achter het populaire Vlaamse lied. ‘Een uit de hand gelopen cafégrap’. 

“Jelle en ik hadden op een Belpopsessie gehoord dat Jimmy Frey nooit in Zaragoza was geweest”, vertelt De Morgen-journalist Robin Broos over het project ‘Belpop Control’. “Nochtans zingt hij dat het ‘de stad van zijn dromen is’. Als je die platenhoes van ‘Saragossa’ bekijkt, dan zie je Jimmy Frey op een strand staan. Maar toen we Zaragoza opzochten op de kaart, bleek dat dat een stad in het binnenland van Spanje is.”

De twee vrienden hebben de gewoonte om halsoverkop op reis te vertrekken. Toen ze het Jimmy Frey-verhaal hoorden, kregen ze weer zo’n ingeving. Om te checken of de Noord-Spaanse stad wel degelijk een stad is om van te dromen, trokken de twee naar Spanje. Hun bevindingen postten ze in een vlog op hun Facebookpagina. 

Jimmy Frey op de platenhoes van ZaragozaBeeld rv

De waarheid achter ‘Saragossa’ achterhalen was het eerste project voor de Leuvenaars. “Daarna kregen we veel positieve reacties en stuurden vrienden ons suggesties van liedjes die we ook zouden kunnen factchecken”, zegt Broos. “Op een avond zaten we dan eens samen en beslisten we om onze vlogreeks verder te zetten.”

Zo wilde het tweetal ook weten of Bart Kaëll gelijk had toen hij zong over zijn 1.000 terrassen in Rome. “In feite zijn het er 2.654, maar speciaal voor ons heeft Bart zijn ‘verbeterde’ nummer opnieuw ingezongen. Het is niet de bedoeling om daadwerkelijk songteksten tot in de puntjes te controleren op hun waarheid”, vertelt Broos nog. “We hopen dat het vooral veel leuke video’s en weetjes oplevert.”

V.l.n.r. Jelle Goossens, Bart Kaëll en Robin Broos.Beeld Robin Broos

Broos kiest ook bewust voor Belpopnummers. “Ik heb altijd al een voorliefde gehad voor dingen die in de buurt gemaakt zijn”, geeft hij mee. “Daarnaast kent bijna iedereen wel iemand die muziek speelt of iemand die een goeie band met een muzikant onderhoudt. Dat maakt het makkelijker om tot bij die artiesten zelf te raken. In de VS zou dat bijvoorbeeld nooit lukken”. 

Wie denkt dat het beroep van journalist je zo rijk maakt dat je zomaar even de hele wereld rond kan vliegen, zal zijn verwachtingen toch moeten bijstellen. “Deze reizen waren eerder toeval. Jelle moest net naar Rome voor zijn werk. ‘Belpop Control’ moet niet per se vanop locatie gemaakt worden. Als het perfect vanuit de living kan, dan doen we het zo. Vanaf nu bekijk ik ook op voorhand als ik ergens naartoe moet, of we die locatie niet kunnen koppelen aan ons project”.