N-VA ontkent dat autobelastingen zullen stijgen: “Maatregel wordt volledig budgetneutraal”
Als de nieuwe Vlaamse regering de autofiscaliteit aanpast zoals in de startnota van Bart De Wever (N-VA) wordt aangegeven, kan de factuur voor de automobilist fors stijgen. Dat zegt sectorfederatie Febiac, op basis van eigen ramingen. Maar N-VA ontkent dat het zover zal komen. “De maatregel zal budgetneutraal zijn.”
"In de verkeersfiscaliteit vergroenen we het wagenpark via de invoering vanaf 2020 van de nieuwe Europese verbruiks- en emissietest (WLTP) voor voertuigen", schreef De Wever in zijn nota. "Meer vervuilende wagens worden duurder, milieuvriendelijkere wagens goedkoper."
De WLTP is de nieuwe, meer realistische manier om de uitstoot en het brandstofverbruik van auto's te meten. Ze vervangt de New European Driving Cycle (NEDC) uit de jaren 70, die te weinig rekening hield met werkelijke rijomstandigheden op de weg. De NEDC verdwijnt binnenkort volledig, alle Europese landen worden dan verplicht de WLTP te gebruiken.
Uit een simulatie van automobielfederatie Febiac blijkt nu dat de nieuwe test grote gevolgen kan hebben voor de fiscaliteit. Uitgaande van een gemiddelde stijging van de gemeten CO2-uitstoot met 20 procent, zouden zowel de jaarlijkse rijtaks als de BIV (eenmalige belasting op inverkeerstelling van een nieuwe of tweedehands auto) omhoog gaan. Vooral bij de BIV is de stijging aanzienlijk.
Van 357 naar 850 euro
Febiac maakte een simulatie voor acht courante modellen. Voor een kleine stadswagen met benzinemotor stijgt de BIV van 114 naar 231 euro. Voor een benzinewagen in de compacte middenklasse stijgt de BIV zelfs van 357 naar 850 euro. Bij de aankoop van een hybride auto is de stijging beperkt. Ook bij de dieselmodellen stijgt de BIV, maar opvallend is dat een diesel die ongeveer evenveel CO2 uitstoot als een vergelijkbare benzinemotor, ruim drie keer duurder is aan BIV.
De verhoging van de BIV en rijtaks zou weliswaar enkel voor particulieren en rechtspersonen gelden. De fiscaliteit voor leasingwagens is nog altijd federale materie.
“Contraproductief”
Woordvoerder Joost Kaesemans van Febiac waarschuwt dat de duurdere fiscaliteit contraproductief dreigt te zijn. "De verhogingen zijn van die aard dat ze niet aanvaardbaar zijn voor de consument en contraproductief zullen werken op de uiteindelijke doelstelling, namelijk de consument doen kiezen voor schonere en zuinigere voertuigen." Mocht de nieuwe CO2-uitstoot in de berekening van de fiscaliteit worden overgenomen, dan verwacht Febiac dat meer mensen langer met hun oude en vervuilende auto zullen blijven rijden.
Toch staat het nog lang niet vast de de nieuwe taksen ook effectief duurder zullen uitvallen. Kaesemans nuanceert: “De nieuwe WLTP-gebaseerde fiscaliteit is onvermijdelijk, aangezien de NEDC-waarden binnenkort gewoon niet meer bestaan. Maar niets of niemand zegt dat de formule voor de berekening van de belasting niet kan aangepast worden aan de WLTP-waarden. De Vlaamse regering kan perfect de rekensleutel aanpassen. De cijfers die wij aangeleverd hebben, bewijzen enkel dat dat nodig is. Als de Vlaamse regering het goed aanpakt, kan er een nieuwe fiscaliteit komen die globaal gezien budgetneutraal is, maar die toch verder gaat in de stappen die Vlaanderen in het verleden al gezet heeft: de meest milieuvriendelijke voertuigen ook fiscaal het voordeel geven.”
N-VA: “Dit is voorbarig”
Dat is waar ook N-VA zich bij aansluit. De partij ontkent in alle toonaarden dat de belastingen fors de hoogte in zullen gaan. De partij wijst erop dat de WLTP-testcyclus sowieso ingevoerd moet worden, maar dat de herberekening van de autofiscaliteit sowieso budgetneutraal zal zijn zijn. Dat wil zeggen dat die voor de overheid niet meer geld opbrengt dan vandaag. “Het zou zelfs minder kunnen zijn, als mensen die een nieuwe wagen kopen een properdere wagen kopen. Dan zal de overheid net minder inkomsten hebben. De tarieven zullen aangepast worden zodat het niet plots voor iedereen veel duurder wordt.”
De partij erkent wel dat wie een een vervuilende auto koopt, meer zal moeten betalen. Maar enkel wanneer wie een propere auto koopt, minder zal betalen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
Brussel2
Drugskoerier (24) stuurt rechter verbazende brief met hartjes: “Dit heb ik nog nooit gezien”
Een Brusselse drugskoerier (24) heeft alles uit de kast gehaald om een Franse rechter gunstig te stemmen nadat hij werd betrapt in een busje waarin voor 2 miljoen euro cannabis was gestapeld. De twintiger stuurde de rechter vanuit de gevangenis een verbazingwekkende brief die was ondertekend met hartjes. -
-
UPDATE65
“Media-aandacht ten koste van de leerlingen”: schooldirectie not amused na rel rond Vlaamse Leeuw
Tienen -
PREMIUM
INTERVIEW. Wetsdokter over gevonden beenderen in Sint-Martens-Latem: “Een lijk vertelt altijd iets, zelfs na jaren”
In Sint-Martens-Latem is een stoffelijk overschot ontdekt dat vermoedelijk al dertig jaar in een tuin begraven lag. Naar alle waarschijnlijkheid gaat het om Annie De Poortere, die op haar 48ste spoorloos verdween. Het parket zit met heel wat vragen, en hoopt dat het opgegraven lichaam een paar ervan zal beantwoorden. Maar kan dat nog, na dertig jaar? “Veel hangt af van de toestand waarin het lijk zich bevindt”, zegt Werner Jacobs, wetsdokter en professor gerechtelijke geneeskunde van het UZ Antwerpen.Sint-Martens-Latem -
PREMIUM
De sloopkogels in de 'N-VA-nota': geen betonstop, geen rekeningrijden, geen woonbonus, maar wat dan wel?
Zeven gebalde pagina's vormen de basis waarop vanaf vandaag onderhandeld wordt over een nieuwe Vlaamse regering. Een synthese van zijn gesprekken, aldus De Wever. Een N-VA-nota, volgens anderen. Onder meer in het onderwijs worden genomen beslissingen teruggedraaid, maar niks is te nemen of te laten: CD&V en Open Vld kunnen een deel van de maatregelen nog altijd afschieten. Dat is CD&V alvast van plan met één van de Vlaams-nationalistische stokpaardjes: het afschaffen van de provincies. -
Zelfs kind van 2 jaar test positief: designerdrug ‘monkey dust’ duikt in en rond Oudenaarde op
Oudenaarde, Ronse
-
Voor U streeft in juni naar 7 procent van de stemmen: “Wat doen we met de provincies en de Senaat? Afschaffen”
-
Drugsgeweld in Oostende escaleert: politie zoekt verdachte van steekpartij op klaarlichte dag
Bewakingsbeelden tonen hoe een jongeman met een lichtblauwe trainingsvest wegspurt met in zijn handen een groot, gekarteld mes. Daar heeft hij enkele seconden voordien een andere man mee neergestoken, midden op straat in het centrum van Oostende. Mogelijk is er een link met het Nederlandse drugsmilieu. -
27
Forse stijging werkloosheid: “Voor het eerst sinds januari 2021 is er een toename van meer dan 5 procent”
In maart is het aantal werklozen met een werkloosheidsuitkering in België met 6,7 procent gestegen tegenover vorig jaar. Dat blijkt uit maandcijfers van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA). Voor het eerst sinds januari 2021 is er een toename van meer dan 5 procent. -
Meisjes kampen in adolescentie meer met zelfmoordgedachten dan jongens, stelt Sciensano
967 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerFemke Hermans
Andy De Schieter
Geert Van Oosterwyck
André Miechielsen
michel De Blay