CD&V legt kilometerheffing weer op tafel in Vlaamse formatiegesprekken
CD&V heeft in de gesprekken voor de opmaak van een Vlaams regeerakkoord de slimme kilometerheffing weer op tafel gelegd. Dat is vandaag te horen bij verschillende onderhandelaars. N-VA is de voornaamste tegenstander.
De huidige Vlaamse regering heeft de invoering van een slimme kilometerheffing voor personenwagens voorbereid voor een invoering door de volgende legislatuur. In april van dit jaar werd het idee weer afgevoerd, omdat het als een belastingverhoging werd gepercipieerd.
Lichte vrachtwagens
CD&V legt het nu opnieuw op de onderhandelingstafel. "Deze legislatuur zou de heffing op zijn minst moeten worden ingevoerd voor lichte vrachtwagens", zegt een CD&V-onderhandelaar. "Daarnaast moet de voorbereiding starten om ze ook voor personenwagens van de grond te krijgen, eventueel nog een legislatuur later.”
Het aantal lichte vrachtwagens neemt hand over hand toe, onder meer door het grote succes van e-commerce. In 2017 reden er al bijna een half miljoen rond. N-VA wil voorlopig niet weten van een heffing voor lichte vracht, onder meer omdat daarmee de kleine zelfstandige zou worden getroffen.
Belasting wagenpark
De partij kant zich meer in het algemeen tegen het idee dat autorijden duurder moet worden. In de startnota van de informateur is te lezen dat het wagenpark voortaan volgens de nieuwe Europese verbruiks- en emissietest (WLTP) zou worden belast.
“In de verkeersfiscaliteit vergroenen we het wagenpark via de invoering vanaf 2020 van de nieuwe Europese verbruiks- en emissietest (WLTP) voor voertuigen”, schreef De Wever in zijn nota. “Meer vervuilende wagens worden duurder, milieuvriendelijkere wagens goedkoper.”
De WLTP is de nieuwe, meer realistische manier om de uitstoot en het brandstofverbruik van auto’s te meten. Ze vervangt de New European Driving Cycle (NEDC) uit de jaren 70, die te weinig rekening hield met werkelijke rijomstandigheden op de weg. De NEDC verdwijnt binnenkort volledig, alle Europese landen worden dan verplicht de WLTP te gebruiken.
Forse kostenstijging
Uit een simulatie van automobielfederatie Febiac blijkt nu dat de nieuwe test grote gevolgen kan hebben voor de fiscaliteit. Uitgaande van een gemiddelde stijging van de gemeten CO2-uitstoot met 20 procent, zouden zowel de jaarlijkse rijtaks als de BIV (eenmalige belasting op inverkeerstelling van een nieuwe of tweedehands auto) omhoog gaan. Vooral bij de BIV is de stijging aanzienlijk.
Febiac concludeerde dat de BIV voor een kleine stadswagen met benzinemotor zou stijgen van 114 naar 231 euro. Voor een benzinewagen in de compacte middenklasse zou dat zelfs van 357 naar 850 euro gaan.
De duurdere fiscaliteit kan contraproductief zijn, luidt het bij Febiac. Mocht de nieuwe CO2-uitstoot in de berekening van de fiscaliteit worden overgenomen, dan verwacht de organisatie dat meer mensen langer met hun oude en vervuilende auto zullen blijven rijden. “De nieuwe WLTP-gebaseerde fiscaliteit is onvermijdelijk, aangezien de NEDC-waarden binnenkort gewoon niet meer bestaan. Maar niets of niemand zegt dat de formule voor de berekening van de belasting niet kan aangepast worden aan de WLTP-waarden. De Vlaamse regering kan perfect de rekensleutel aanpassen. De cijfers die wij aangeleverd hebben, bewijzen enkel dat dat nodig is”, luidt het.
Budgetneutraal
N-VA ontkent formeel dat autorijden duurder zal worden voor de consument. "De hele operatie moet budgetneutraal worden", zegt de partijwoordvoerder. "De berekening van Febiac koppelt eenvoudigweg de nieuwe normen aan de huidige tarieven. Dat houdt geen steek." Wel is het volgens N-VA zo dat de automerken die in het verleden hebben valsgespeeld met de uitstootcijfers zwaarder zullen worden belast, omdat WLTP zorgt voor een realistischer inschatting van de uitstoot.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
31
Nieuw op 1 mei: geen 15 minuten wachttijd meer bij alcoholcontrole, verplichte inschrijving van leefloners bij VDAB
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
-
45
De Stem van Vincent Van Peteghem: “Als overheid moeten we ervoor zorgen dat de spaarrente omhoog gaat”
-
Melissa Depraetere (Vooruit): "Wie niet wil integreren, verliest zijn geld”
Nieuwkomers die niet willen integreren, zullen hun geld verliezen. Dat standpunt brengt interimvoorzitter van Vooruit Melissa Depraetere naar voren in De Zondag. “Dat gaat over rechten en plichten. Wij zouden voor nieuwkomers het leefloon vervangen door integratiesteun. Wie niet wil integreren, verliest zijn geld.” -
29
PROMOJAGERS SUPERTIP. Albert Heijn pakt deze week uit met “zeer straffe promo's”: “Ik heb 122 euro bespaard”
Supermarktketen Albert Heijn is deze week de place to be, volgens Promojagers België. “Er zijn zeer straffe promo’s te scoren, waarbij je soms tot wel drie producten gratis krijgt”, aldus opper-Promojager Gunther Devisch. “Tijd om de voorraadkast aan te vullen.” -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
30
HET DUEL. Mahdi (CD&V) en Vaneeckhout (Groen) vol in de aanval over migratie: “U maakt Vlaams Belang op die manier alleen maar groter”
-
175
Van Quickenborne is tegen dierenwelzijn in de grondwet: “Zet de deur open voor de ideale wereld van Gaia: zonder vlees”
Het welzijn van dieren krijgt straks allicht een plekje in onze grondwet. Tenminste, als de Kamer het licht op groen zet. Niet iedereen vindt dat een goed idee. Zeker ex-justitieminister en parlementslid Vincent Van Quickenborne (Open Vld) niet. “Dit is levensgevaarlijk.” -
PREMIUM58
INTERVIEW. Christophe Deborsu: “Verontwaardiging over geld is makkelijk als je niemand kent die erdoor geraakt wordt. Maar zet je één seconde in onze plaats”
Hoe is het intussen achter de Chinese Muur die de taalgrens stilaan wordt? Als er één man is die het u kan vertellen, dan is het politiek journalist Christophe Deborsu. Hij schrijft vanaf maandag een wekelijkse verkiezingscolumn voor HLN én heeft net een roman uit – over de liefde, maar ook over dit aparte land in twee delen. “We moeten elkaar meer besnuffelen. Mijn neus bedriegt me nooit.” -
PREMIUM
Belgische stilstand lijkt compleet: als zelfs een simpele goeiedag niet lukt
243 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerkris vdnees
René Verhoeven
aaron aerts
Prisoner 24601
Steven van Sas