Direct naar artikelinhoud
Netflix

Netflix is ‘woke’ en pakt daar graag mee uit. Dat bewijst ook de komst van de Obama’s

Higher Ground Productions, het productiebedrijf van Michelle en Barack Obama, heeft voorlopig al zeven titels gepland voor Netflix.Beeld AP

Het productiedebuut van de Obama’s op Netflix, de documentaire American Factory, werpt meteen een kritische blik op Trumpland. Wil dat zeggen dat Netflix niet alleen democratisch geprijsd, maar ook Democratisch gekleurd is?

“Het is niet The Obama Network.” Toen Netflix in mei 2018 bekendmaakte dat het een meerjarig miljoenencontract sloot met Higher Ground Productions, het productiebedrijf van de Obama’s, liet programmatiedirecteur Ted Sanderos er geen twijfel over bestaan: “ Er zit geen politieke kant aan de programmering.” De hashtag #CancelNetflix toonde toen al dat Amerikaanse Conservatieven daar anders over denken, ook al omdat Barack Obama’s voormalig veiligheidsadviseur Susan Rice in het Netflix-bestuur toetrad.

Sinds woensdag is het langverwachte Netflix-debuut van de Obama’s te bezichtigen. In de documentaire American Factory gaan regisseurs Steven Bognar en Julia Reichert terug naar Ohio, waar ze tien jaar geleden de sluiting van een General Motors-fabriek vastlegden in de korte film The Last Truck. Vandaag heeft de fabriek in de befaamde Rust Belt een tweede adem gekregen dankzij het Chinese autoruitenbedrijf Fuyao, een intrede die niet van een leien dakje loopt.

Anti-Trump-statement

“De Obama’s in Trumpland”, zo beschrijft NRC Handelsblad de premisse in zijn (lovende) recensie. Hoewel de naam van Trump nooit valt, ligt dat politieke spanningsveld nogal voor de hand: uitgerekend in het industriegebied waar de Amerikaanse president in 2016 zoveel (van oudsher Democratische) stemmen ronselde, brengt China jobs aan de man. U weet wel, die grootmacht waar Trump een handelsconflict mee voert op het scherpst van de snee.

Dat de documentaire evenwichtig focust op de clash tussen twee arbeidsculturen die mijlenver uit elkaar liggen en zowel Chinezen als Amerikanen kritisch belicht, spreekt in het voordeel van de makers. Al is evenwicht natuurlijk fragiel in een land dat bol staat van de politieke polarisatie. Waar links zal opmerken dat de protectionistische visie van Trump voor het industriële hart van Amerika als een boemerang in zijn gezicht terugkeert, zal rechts die boodschap vooral versterkt zien: China is een bedreiging.

De meningen staan alvast op scherp. Op Fox News had Dan Gainor, vicepresident van het rechts-conservatieve Media Research Center het over ‘linkse propaganda’, terwijl de Amerikaanse politieke journalist Ted Johnson (o.a. Variety) de film in een Politico-opiniestuk bestempelt als ‘het eerste grote anti-Trump-statement in 2020' van de Obama’s.

De geplande Netflix-titels van Higher Ground zullen die discussie wellicht niet meteen doen doven. Naast een film en een serie die focussen op onder meer de problemen van Afro-Amerikanen, is er ook The Fifth Risk: Undoing Democracy. Die serie, gebaseerd op het gelijknamige boek, belicht de chaos van de eerste maanden onder Trump. 

Nike

Bekent Netflix daarmee kleur? De voorkeur van de top is alvast een publiek geheim. Netflix-CEO Reed Hastings gaf ten tijde van de Amerikaanse presidentsverkiezingen al publieke steun aan Hillary Clinton, verklarend dat “Trump bijna alles zou vernietigen wat groot is aan Amerika”. Onlangs hield hij ook een fundraiser voor de Democratische presidentskandidaat Pete Buttigieg. 

Toegegeven: veel content op Netflix is allesbehalve een politiek pamflet. Maar het is onmiskenbaar dat de speerpunten van Netflix veel overlap vertonen met de progressieve agenda. Al sinds Orange Is the New Black zet het hoog in op thema’s als inclusiviteit, racisme en sociaal onrecht.

Netflix is – zoals dat dan heet – ‘woke’ en pakt daar graag mee uit. De intrede van de Obama’s zet dat imago nog wat scherper, en misschien is dat wel de ideale zet om de tegenvallende kwartaalcijfers te counteren. Het statement dat Nike maakte door vorig jaar voor de ‘Just do it’-campagne Colin Kaepernick als gezicht te kiezen, loonde namelijk ook. 

De omstreden American footballspeler schopte in 2016 onder meer Trump tegen de schenen door ostentatief te knielen tijdens het volkslied voor de wedstrijden, na Nikes aankondiging stak conservatief Amerika al even ostentatief schoenen in brand. Maar: een kleine maand later waren de aandelen wel met 5 procent gestegen. Wellicht hoopt Netflix op hetzelfde effect.