Direct naar artikelinhoud
Radio

Nieuwe digitale zender Willy wil StuBru-luisteraar verleiden

Nieuwe digitale zender Willy wil StuBru-luisteraar verleiden
Beeld DPG Media

Qmusic en Joe krijgen er dit najaar met Willy een broertje bij. De gloednieuwe digitale radiozender is gemaakt voor liefhebbers van het stevigere genre die bij Studio Brussel niet meer aan hun trekken komen.

Een precieze startdatum is er nog niet en wie de stemmen van de zender worden blijft voorlopig ook een goed bewaard geheim. Een baseline is er al wel. Willy probeert vanaf dit najaar onder de noemer ‘Music Matters’ een plaats in de Vlaamse radiomarkt te veroveren. Een slogan die meteen ook duidelijk maakt wat de grootste troef van de nieuwe zender moet worden: de muziek.

Willy richt namelijk heel gericht zijn pijlen op de liefhebbers van het stevige gitaarwerk. Tot voor een paar jaar zat bij die specifieke doelgroep de knop van het radiotoestel vastgeroest op de frequentie van Studio Brussel. Maar omdat die zender de laatste jaren een jongere en bredere koers vaart, blijven die rockliefhebbers wat verweesd achter. Willy, dat zich volgens het persbericht specifiek richt op de muziekliefhebber van 35-plus die zijn plek niet meer vindt in het huidige radiolandschap, moet hun nieuwe thuishaven worden. Gevraagd naar de muziek die er te horen zal zijn, komen namen als Jimi Hendrix, Talking Heads en The Kinks ter sprake. Ook nieuwere bands zoals Tame Impala, Balthazar of Whispering Sons zullen de revue passeren.

An Caers, directeur radio bij DPG Media: “In onze doelgroep vind je veel mensen die met een bedrijfswagen rijden. Dat zijn meestal recentere modellen waarin standaard een DAB+-toestel zit ingebouwd.”Beeld thinkstock

Al zullen die wat oudere muziekliefhebbers dan wel eerst de weg naar hun nieuwe favoriete zender moeten vinden. Door de beperkte plaats op de FM-band zal Willy alleen digitaal te beluisteren zijn. Via het internet, DAB+ of een smart speaker dus. Dat hoeft volgens An Caers, directeur radio bij DPG Media, geen probleem te zijn. “Uit metingen vorig jaar bleek dat ondertussen al één op de vijf Vlamingen digitaal radio luistert. En die switch gaat steeds sneller. Onderzoek wijst uit dat binnen twee à drie jaar de helft van alle radioluisteraars digitaal zal zijn.”

Bovendien richt Willy zich op een iets oudere doelgroep (35- tot 54-jarigen) en net die zullen volgens Caers de digitale shift iets sneller maken. “In die doelgroep vind je bijvoorbeeld veel mensen die met een bedrijfswagen rijden. Dat zijn meestal recentere modellen waarin standaard een DAB+-toestel zit ingebouwd.”

Financiële zet

De opstart van de nieuwe zender is natuurlijk niet enkel ingegeven uit medelijden met de liefhebbers van het betere gitaarwerk. Het gaat ook om centen. Waar de inkomsten uit televisiereclame zwaar onder druk staan, is dat voor radioreclame veel minder het geval. Logisch dus dat ze bij DPG Media daar willen proberen het bereik uit te breiden. Qmusic bereikt vooral jongvolwassenen. Joe mikt op veertigers. Willy moet door zijn specifieke focus nu de voorlopig nog onbereikte doelgroep daartussen zien te boeien.

Zowel bij DPG Media als bij VRT werden de voorbije maanden nieuwe digitale radiokanalen in het leven geroepen. Maar waar die initiatieven tot nu vooral beperkt bleven tot kanalen waar non-stop een bepaald genre muziek te horen viel, ligt de lat voor Willy toch wat hoger. “Het is absoluut de bedoeling om er een volwaardige radiozender van te maken”, zegt Caers. “Maar dat hoeft daarom niet op de traditionele manier te worden ingevuld. Willy is een buitenbeentje in het radiolandschap.” 

Een traditioneel zendschema met ochtend- en avondblokken hoeven we bijvoorbeeld niet te verwachten. Voorlopig wordt alleen op vrijdag met zo’n schema gewerkt. “Wat niet betekent dat er tijdens de rest van de week enkel muziek te horen zal zijn”, verduidelijkt Caers. Zo wordt er gewerkt aan podcasts en is het de bedoeling om bekende muziekliefhebbers een paar uur zendtijd cadeau te doen. “Op die manier leren de luisteraars nieuwe muziek kennen”, legt Caers uit. “Want dat is uiteindelijk waarmee je als radiozender het verschil maakt.” 

Op marktaandelen of luistercijfers wil Caers zich niet vast laten pinnen. “Omdat we afhankelijk zijn van de snelheid waarmee die digitale shift gebeurt, is het te moeilijk om daar voorspellingen over te doen.”