Waarom het grootste elektrische voertuig ter wereld niet opgeladen hoeft te worden
Dit is de ‘eDumper’: het grootste elektrische voertuig ter wereld. De machine weegt van zichzelf al 45.000 kilo en dan moet hij nog volgestort worden met rotsen. In theorie hoeft de enorme kiepwagen nooit opgeladen te worden.
De Komatsu eDumper rijdt rond in een steengroeve van een cementfabriek in Zwitserland. Per lading vervoert hij 65 ton steen en rots en toch hoeft deze gigant officieel nooit te worden opgeladen. De truck is daarmee dus veel milieuvriendelijker dan een vrachtwagen met dieselmotor.
Hoe dat kan, is te verklaren aan de hand van de route van de eDumper. De auto rijdt met zijn 65.000 kilo steen namelijk van bovenaan de groeve naar beneden richting de plek waar de lading wordt gelost over een weg met een helling van 13 procent. Onderweg remmen de elektromotoren de gigantische vrachtwagen af en de daarbij vrijkomende energie wordt opgeslagen in een 700 kWh-accu. Regenereren in het kwadraat dus.
Bij normaal remmen zou de energie in de vorm van warmte in de omgeving worden vrijgegeven, maar hier gebruikt de vrachtwagen deze energie om terug omhoog de mijn in te rijden. In theorie zou de truck tijdens de afdaling meer elektriciteit moeten produceren dan nodig is voor de beklimming, maar dat is tot op heden nog niet gelukt. In plaats daarvan moeten de accu's incidenteel worden bijgeladen. Desondanks bespaart de eDumper veel CO2, omdat een klassieke vrachtwagen ongeveer 50.000 liter diesel per jaar verbruikt - en dus 130 ton koolstofdioxide uitstoot.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
-
213
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
Middenvakrijders: een van de grootste ergernissen in het verkeer. Jaarlijks krijgen gemiddeld 2.000 bestuurders die op het middenvak van de autosnelweg blijven rijden een boete in de brievenbus. En die kan oplopen van 116 euro tot 160 euro. Maar is dat voldoende? Of moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
Automobilisten die deze vakantie door Duitsland rijden, lopen grote kans om ze tegen te komen: vreemde, zwart-wit gekleurde verkeersborden langs de snelweg waarvan niemand lijkt te weten waarvoor ze dienen. Dat ze niet bedoeld zijn voor mensen, maakt het nog mysterieuzer. -
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
De VW ID.3: dit weten we over de belangrijkste Volkswagen in jaren
Binnenkort introduceert Volkswagen de ID.3. De elektrische gezinsauto moet een ‘nieuwe tijd’ inluiden voor het Duitse merk, dat ernstig in opspraak raakte door fraude met dieselauto’s. Vanaf de ID.3 moet alles anders zijn, belooft de fabrikant in thuisstad Wolfsburg. De onthulling is pas begin september, maar dit weten we nu al over de belangrijkste Volkswagen sinds tijden. -
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
-
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
-
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
Het kwik klimt dit weekend naar 24 graden volgens het KMI en dus zet de Belgische kust zich schrap. Voor de dagjesmensen die met de wagen naar zee willen afzakken: waar parkeer je het goedkoopst of zelfs helemaal gratis in de tien kustgemeenten? We zetten alle opties op een rij - van Knokke-Heist tot De Panne - en delen interessante bespaartips. -
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
Vernietigde Volkswagen ruim 100.000 sjoemelauto's in de VS?
33 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerKurt Bourdeaux
Geert Tamsyn
Danny Bollaert
Pieter Werlo
patrick feyen