2012 Getty Images

Legendarische bouwer van het Volkswagen-imperium Ferdinand Piëch is overleden

In Duitsland is Ferdinand Piëch, voormalig topman van de Volkswagen Groep, overleden. Hij was 82. Piëch was de man die Volkswagen en zusterbedrijven Audi, Seat, Skoda en andere uitbouwde tot de grootste autoproducent ter wereld, maar hij sloeg ook al eens de bal mis.

Als kleinzoon van Ferdinand Porsche was Ferdinand Piëch in de wieg gelegd voor auto's via de belangen van de familie in het sportmerk Porsche en in Volkswagen. De familieholding Porsche Automobil Holding bezit nog altijd een belang van 52 procent in de Volkswagen Groep.

Piëch was ingenieur en begon zijn carrière als topman van Porsche waar hij in 1968 kritiek kreeg van de oudere leden van de familie omdat hij gigantisch veel geld investeerde in een enkel model, de Porsche 917. Ook toen al schuwde hij de risico's niet, maar het liep goed af: de 917 werd een van de meest succesvolle sportwagens en vestigde de carrière van Piëch. (Lees verder onder de foto).

Met de erg dure ontwikkeling van de Porsche 917 nam Ferdinand Piëch een groot risico, maar het werd een succes.

De volgende stap was het zusterbedrijf Audi dat door Volkswagen was overgenomen. Met de aerodynamische Audi 100, het succesvolle middenmodel Audi 80 en de quattro-technologie van vierwielaandrijving krikte Piëch in de jaren 70 Audi op tot het topniveau naast Mercedes-Benz en BMW. 

Aan het stuur van het VW-imperium

De successen (en zijn familieafkomst) brachten Piëch in 1993 aan de top van de groep Volkswagen. Die had niet enkel het eigen merk en Audi in portefeuille, maar breidde zich razendsnel uit met het Tsjechische merk Skoda, het Spaanse Seat en tussendoor werden ook nog het Britse luxemerk Bentley en Ducati meegegraaid, evenals de vrachtwagenbouwers MAN en Scania, waardoor Volkswagen Groep even Toyota verdrong als grootste autobouwer. (Lees verder onder de foto).

VW, Audi, Skoda,Seat en andere merken van de groep delen 65 procent van de onderdelen.
AP2011

In 2002 stapte Piëch na negen jaar op als CEO, maar hij bleef wel de waakhond als voorzitter van de raad van bestuur. Hij was een gevreesde leider, keihard voor zichzelf en voor anderen en "failure was not an option", maar wel reden voor ontslag. Botsingen met de nieuwe CEO's en andere topmanagers ging hij nooit uit de weg.

Toch was hijzelf niet perfect. Zo werd VW beschuldigd van bedrijfsspionage bij General Motors, was het dure luxemodel Phaeton een flop omdat kopers toch altijd nog liever een Mercedes, BMW of Audi hadden dan een luxe-Volkswagen en zou zijn veeleisende druk ingenieurs aangezet hebben om de uitstootnormen voor diesels te vervalsen. Toen dat uitstootschandaal uitbrak bij Volkswagen was Piëch in 2015 al opgestapt na ruzie met CEO Martin Winterkorn. Het was die laatste die ten onder zou gaan in Dieselgate.

Los van zijn drukke bezigheden had Ferdinand Piëch nog een druk privéleven. Zo heeft hij 13 kinderen bij vier vrouwen. 

BELGA

Meest gelezen