Direct naar artikelinhoud
Verkeer

Nieuwe dieselwagens kunnen de lucht zuiveren

Nieuwe dieselwagens kunnen de lucht zuiveren
Beeld Bas Bogaerts

Luchtvervuiling tegengaan door in de file te staan. Onderzoek heeft uitgewezen dat de nieuwste dieselmotoren in sterk vervuilde omgevingen de lucht kunnen zuiveren. Is diesel dan toch niet afgeschreven?

Ter opfrissing: dieselgate of het emissieschandaal brak los in 2015. Toen lekte uit dat Volkswagen zogenaamde ‘sjoemelsoftware’ geïnstalleerd had in de dieselwagens. Zo kon de auto herkennen wanneer er officiële tests werden uitgevoerd op de uitstoot, en kon Volkswagen de resultaten van de tests manipuleren. Het gevolg? De uitstoot van het schadelijke stikstofoxide (NOx) leek te vallen onder de maximumnormen, en de vervuilende diesels konden de baan op.

De imagoschade beperkte zich niet tot VW alleen, maar entte zich ook op alles dat met diesel te maken had. “Een jammere zaak”, meent professor Sebastian Verhelst (UGent). “Alles werd op één hoop gegooid. Voor onze gezondheid zijn NOx en hoge concentraties fijnstof in de lucht schadelijk. Maar dieselgate ging énkel over NOx, en dat werd tijdens de heisa vergeten.”

Blazoen opblinken

Vandaag bestormen wagens met een nieuwe generatie dieselmotoren de markt. De Euro 6d Temp-motoren zijn veelbelovend: ze stoten tot 20 keer minder NOx uit dan de vorige dieselmotoren, de CO2-uitstoot is verminderd, en ook het fijnstof in de uitstoot is stevig verlaagd. Zo laag zelfs, dat de motoren in vervuilde omgevingen meer fijnstof opnemen dan ze uitstoten. Dat zegt een nieuwe Duitse studie. “De nieuwe technologieën zijn nog lang niet op hun grenzen gebotst”, beaamt Verhelst. “In omgevingen met zeer zuivere lucht zal je netto meer fijnstof uitstoten, maar in de file in de stad ben je inderdaad met je nieuwe dieselwagen de lucht aan het zuiveren.”

De nieuwe motoren bieden de kans om het blazoen van diesels weer wat op te blinken, zegt Mark Pecqueur, onderzoeker voertuigentechnologie aan Thomas More. “We zullen diesels nog nodig hebben in onze evolutie naar zero emissie”, legt hij uit. “Simpel gezegd komt schadelijke uitstoot door ons autogebruik niet enkel uit de uitlaat. We stoten ook schadelijke deeltjes uit via de frictie met het wegdek. Hoe zwaarder een wagen, hoe meer uitstoot. En aangezien elektrische wagens vaak zwaar zijn, zijn ze nog altijd vrij schadelijk. We moeten dus evolueren naar lichte wagens die niets meer uitstoten. In tussentijd zijn diesels met nieuwe technologieën een prima alternatief.”