Direct naar artikelinhoud
Televisie

Is Proximus de doodgraver van de Belgische televisiezenders? ‘Als het zijn zin doordrijft, bestaan we over drie jaar niet meer’

Is Proximus de doodgraver van de Belgische televisiezenders? ‘Als het zijn zin doordrijft, bestaan we over drie jaar niet meer’
Beeld Photo News

‘Als Proximus zijn zin doordrijft, bestaan we over twee à drie jaar niet meer.’ Philippe Delusinne, CEO van RTL België, ziet de toekomst van zijn zenders donker in. De grote boosdoener? Proximus, dat met het nieuwe televisieplatform Pickx de zendschema’s van de zenders ondergraaft. 

“Elke dag doet Proximus illegale zaken met onze programma’s. Dingen die flagrant in strijd zijn met ons intellectueel eigendomsrecht.” De RTL-CEO spreekt forse taal in een interview met Le Soir. En het blijft niet bij enkel woorden, zo blijkt. Volgens Delusinne heeft RTL, in samenspraak met RTBF, DPG Media en VRT, ondertussen een deurwaarder onder de arm genomen die momenteel bewijsmateriaal verzamelt die de zenders moet toelaten hun rechten te verdedigen.

Philippe Delusinne, CEO van RTL België.Beeld Photo News

Bron van alle ergernis is Pickx, het nieuwe televisieplatform dat Proximus begin juni met veel toeters en bellen lanceerde. Met Pickx wil het telecombedrijf zijn voet zetten naast die van internationale spelers als Netflix en Amazon. Net als bij de grote jongens krijgt wie zijn decoder opzet tegenwoordig een aantal suggesties te zien. Programma’s van verschillende zenders die de kijker op de basis van zijn of haar kijkgedrag interessant zou moeten vinden. En die hij of zij dus ook meteen kan opvragen. Maar dat is niet naar de zin van de zenders. In een brief aan Proximus-topvrouw Dominique Leroy lieten RTL, RTBF, VRT en DPG Media meteen na de lancering van Pickx weten dat ze nooit hun akkoord hadden gegeven voor de uitrol van het nieuwe platform. 

‘Nefast voor merk’

Maar wat is nu precies het probleem met Pickx? “Zenders zijn bang dat zo’n platform dat afzonderlijke programma’s aanbiedt ervoor zal zorgen dat ze de band met hun kijkers verliezen”, zegt Tom Evens, professor media-industrieën aan UGent. “Hun argument is dat kijkers op den duur niet meer zullen weten of ze nu een programma van VTM, Eén of VIER aan het bekijken zijn. Wat nefast is voor hun merk.” 

Dat de voorgestelde programma’s uitgesteld bekeken worden maakt het probleem alleen groter. Evens: “Zenders lopen reclame-inkomsten mis en zien bovendien hun zendschema’s in het water vallen.” En dan is er nog de onduidelijkheid over de manier waarop die suggesties tot stand komen. Hoe wordt bepaald welk programma bovenaan het lijstje komt? Delusinne ziet ook dat somber in. “Wie kan ons garanderen dat Proximus over een paar jaar niet zal komen zeggen: ‘Wil je bovenaan staan? Dan zal je moeten betalen.’”

Principekwestie

Dat net Delusinne het hoge woord voert hoeft niet te verwonderen. In het zuiden van het land staat Proximus, wat televisie betreft, immers een pak sterker dan in Vlaanderen waar Telenet afgetekend marktleider is. Bij RTL laat de intrede van Pickx zich dan ook een stuk steviger voelen dan bij pakweg VTM of Eén. De verklaringen over het conflict met Proximus klinken aan Vlaamse kant van de taalgrens dan ook veel minder fors. Bij DPG media, het moederbedrijf boven onder andere VTM en Q2, geeft men liever geen commentaar. 

VRT-woordvoerder Bob Vermeir laat weten dat ze aan de Reyerslaan vooral bezorgd zijn. “Er is een evolutie in het kijkgedrag bezig. Daarin passen de plannen van Proximus. Die moeten evenwel het lokale ecosysteem en de lokale content versterken. De gesprekken daarover lopen nog. ” VRT-CEO Paul Lembrechts liet trouwens eerder al optekenen dat wat hem betreft zenders en distributeurs in dezen niet lijnrecht tegenover elkaar staan. “Ik vind wel dat alle Vlaamse en Waalse tv-omroepen het Belgische media-ecosysteem alle kansen moeten geven”, vertelde hij bij de voorstelling van het jaarverslag. “Daarom moeten alle Vlaamse tv-programma’s goed en gemakkelijk vindbaar zijn voor alle Vlamingen.” 

Ook bij Proximus blijven ze op de vlakte. Om de lopende onderhandeling alle kansen te geven onthouden ze zich bij het telecombedrijf van commentaar. Dat die onderhandelingen uiteindelijk ook een compromis zullen opleveren, lijdt volgens Evens geen twijfel. “De zenders hebben het nu over een principekwestie. Maar de ervaring leert ons dat die principes best rekbaar zijn. Zolang de vergoeding die daar tegenover staat maar hoog genoeg is.”