Direct naar artikelinhoud
Luchtvaart

Brussels Airlines moet fors besparen, ook op haar personeel?

Een vliegtuig van Brussels Airlines op de luchthaven van Zaventem.Beeld Photo News

De toekomstplannen van Brussels Airlines ogen als een forse besparing: een winstmarge van 8 procent staat voorop tegen 2022 en dus moet ongeveer een tiende van de kosten weggesneden worden, schrijft De Tijd. Luchtvaartexpert Luk De Wilde ziet ontslagen vallen.

Twee maanden geleden zette moederbedrijf Lufthansa de integratie van Brussels Airlines in lagekostentak Eurowings stop om een eigen koers te varen die nauwer aansluit bij de premiumtak met Lufthansa, Swiss en Austrian Airlines. Het transformatieplan ‘Reboot’, waarover in De Tijd een interne communicatie is gelekt, moet de werking performanter maken.

Zijn de vooropgestelde toekomstplannen realistisch?

Luk De Wilde: “Die plannen zijn vooral nódig. De hoogconjunctuur in de economie wordt ingewisseld voor een status-quo, her en der wordt zelfs het woord recessie in de mond genomen. De luchtvaartsector is altijd een van de eerste sectoren die zoiets gaan voelen, dus is het logisch dat Brussels Airlines de broekriem aanhaalt. Dat zal niet meer zijn dan bij andere luchtvaartmaatschappijen.

“Veel hangt natuurlijk af van de kerosineprijs, die bij het minste brandje op het wereldtoneel de hoogte in kan schieten. Een luchtvaartmaatschappij is daar enorm gevoelig voor, het aandeel in de kosten van kerosine is rond de 30 à 35 procent.”

Nog een grote kost is personeel. Wordt daarin snijden onvermijdelijk?

“Als je een eerlijke analyse maakt, kom je tot de constatering dat de overheadkosten te groot zijn. Brussels Airlines heeft de voorbije jaren wellicht iets te makkelijk mensen aangeworven voor bureaufuncties, een sanering behoort daar dus zeker tot de mogelijkheden om naar een ‘normale’ situatie terug te keren. De piloten en het cabinepersoneel moeten zich weinig zorgen maken. Een vliegtuig kan nu eenmaal niet zonder, en Brussels Airlines kan de laatste tijd goede cijfers voorleggen qua aantal passagiers.

Welke andere maatregelen kunnen het bedrijf rendabeler maken?

“De night stops zullen zeker tegen het licht gehouden worden. Wanneer een crew nu ’s avonds laat nog vertrekt, moet die ter plaatse overnachten en vliegen ze pas ’s ochtends terug naar Brussel. Voor een intercontinentale vlucht kan je dat natuurlijk niet vermijden, maar binnen Europa wel. Momenteel schat ik dat er elke nacht makkelijk tachtig à honderd mensen van Brussels Airlines in Europa op hotel slapen.

“Als je kijkt hoe een maatschappij als Aer Lingus (de Ierse dochter van de groep rond British Airways, MIM) de winstmarge omhoog heeft gekregen, dan zijn langeafstandsvluchten de slagroom op de taart. Met de vluchten naar Afrika, waar Brussels Airlines een grote speler is, valt het echte geld te verdienen. Ik weet dat men eraan denkt om het netwerk in Afrika verder uit te breiden.”

Net dit jaar veroorzaakten de problemen met luchtverkeersleider Skeyes en het bagagesysteem een financiële kater van ruim 5 miljoen euro, schrijft De Tijd. Daar zit de imagoschade niet eens bij.

“De financiële schade is inderdaad groot, Brussels Airlines moet hopen dat dezelfde problemen zich volgend jaar niet opnieuw afspelen. Het imago lijkt me, raar maar waar, veel relatiever. Ondanks alle problemen is er niet minder gevlogen vanuit België. Mensen vergeten snel. Als het weer begint te kriebelen om op reis te vertrekken, is een vlucht snel geboekt.”