Nieuw wereldrecord: deze Bugatti raast 490 kilometer per uur
Bugatti is officieel de eerste fabrikant geworden die met een straatauto de magische grens van 300 mijl per uur doorbreekt. Een aangepaste Chiron reed vandaag precies 304.77 mph (490.47 km/u). Dat is maar liefst 43,3 km/u sneller dan het vorige record.
De recordwagen is een getunede Chiron-hypercar, met achter het stuur de Britse autocoureur Andy Wallace. Bugatti had eerder het snelheidsrecord in handen voor straatauto’s tussen 2005 en 2007 en van 2010 tot 2017. Bij beide gelegenheden was het de Veyron, de voorganger van de Chiron, die de recordtijden reed, maar twee jaar geleden werd het model onttroond door de Koenigsegg Agera RS. Deze supersportwagen uit Zweden werd geklokt met een snelheid van 447,19 km/u, oftewel 277,87 mijl per uur.
De snelheidsrit werd verreden op de geheime Ehra-Lessien-testbaan ten noorden van het Duitse Wolfsburg. Die baan is van Volkswagen – de huidige eigenaar van Bugatti. De Chiron verbeterde het vorige record van Koenigsegg met 43,3 km/u. Bij een snelheid van 490 km/u leg je in één minuut een afstand van meer dan acht kilometer af. Als officiële testrijder van Bugatti is Andy Wallace gewend hoge snelheden te rijden. Hij heeft jarenlang geracet en won de beroemde 24-uursrace van Le Mans in 1988 met Jaguar.
De auto wordt aangedreven door de standaard Chiron’s acht-liter, quad-turbo W16-motor die dankzij motortuning maar liefst 1.578 pk produceert. Dat is ruim 500 pk meer dan de huidige Formule 1-auto van Lewis Hamilton. Ook ongewijzigd is de zevenversnellingsbak met dubbele koppeling en vierwielaandrijving. Om de auto in balans te houden, werd de koolstofvezel carrosserie met nog eens 25 cm verlengd en is een speciaal lasergestuurd rijhoogtesysteem ingebouwd om de auto te verlagen.
Stephan Winkelmann, de CEO van Bugatti, omschreef de prestatie van 300 mijl per uur als een ‘mijlpaal voor de eeuwigheid’. De kans dat het record eeuwigheidswaarde heeft is evenwel gering, want een aantal merken – waaronder Hennessey, SSC en Koenigsegg zelf, beweren dat hun nieuwste supercars in staat zijn om eveneens de grens van 300 mijl per uur te doorbreken. Het lijkt erop dat 500 kilometer per uur de nieuwe streefsnelheid wordt van deze merken, die keer op keer de lat hoger leggen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
De hoogdagen lijken voorbij voor Tesla. Voor het eerst sinds de coronapandemie gaan de verkoopcijfers bij de elektrische autobouwer bergaf tegenover het jaar voordien. Dit jaar speelde het bedrijf van Elon Musk al 240 miljard euro beurswaarde kwijt. Hoe komt dat? We vroegen het aan HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. -
-
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
Op de ‘wang’ van een band staat een serie cijfers en letters waarvan veel automobilisten niet weten wat ze precies betekenen. Tijd om daar verandering in te brengen want je kan er behoorlijk veel nuttige informatie vinden als je weet waar je op moet letten. De leeftijd bijvoorbeeld. Dat is handig om te weten, ook als je ‘nieuwe’ banden koopt. Die kunnen weliswaar ongebruikt zijn, maar soms ook al jaren oud. Dit zijn de zeven belangrijkste zaken die staan afgebeeld op je autoband. -
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
-
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
PREMIUM19
De Renault 5 is terug: hoe een forse scheut nostalgie de pil van het elektrisch rijden moet helpen doorslikken
30 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDIRK VAN DESSEL
Dirk Vregels
Kurt Winkelmans
Johan Billiet
Anoniem