Direct naar artikelinhoud
Interview

‘Jij mocht naar school. Waarom ik niet?’: ludieke actie moet meer jongeren op school krijgen

De ngo VIA Don Bosco voerde gisteren op twee scholen actie met de slogan ‘Jij mocht naar school. Waarom ik niet?’.Beeld BELGA

Wanneer september op de kalender verschijnt, weet de Vlaamse jeugd: wij moeten weer naar school. ‘Eigenlijk klopt dat niet, ze mógen naar school’, zegt Bram Reekmans van de ngo Via Don Bosco. Een ludieke actie op twee Belgische scholen luidde gisteren de start in van hun campagne om meer jongeren op school te krijgen.

Jullie voeren actie met de slogan ‘Jij mocht naar school. Waarom ik niet?’ Is het dan zo nodig om leerlingen daaraan te herinneren?

“Leerlingen hier zijn misschien triest dat de vakantie voorbij is, maar over de hele wereld zouden er heel wat leeftijdsgenoten maar al te graag in hun schoenen staan. Dat hebben we de leerlingen op twee scholen, in Kortrijk en Koekelberg, vandaag proberen duidelijk te maken met een ludieke actie. Mensen beseffen vaak niet goed hoe groot de groep is die niet naar school kan: het gaat om maar liefst 265 miljoen kinderen.

“Met onze campagne vragen we lokale overheden om tussen de 4 en 6 procent van hun budget aan onderwijs te besteden. Westerse overheden moeten dan weer meer aandacht hebben voor onderwijs in ontwikkelingssamenwerking.”

Doet de Belgische overheid dan nog niet genoeg?

“Neen, absoluut nog niet. Wij vragen dat ze het klassieke bedrag van 0,7 procent van het bbp aan ontwikkelingssamenwerking besteedt. Jammer genoeg hebben we dat bedrag nog nooit bereikt, het daalde de laatste paar jaar zelfs tot 0,4 procent.

Bram Reekmans (VIA Don Bosco): “Onze jongeren hebben geluk, want 265 miljoen kinderen kunnen niet naar school.”Beeld rv

“Terwijl een investering in onderwijs net een duurzame investering is. Het heeft een groot multiplicatoreffect: een investering in onderwijs heeft een grote impact op andere domeinen binnen de ontwikkelingssamenwerking. Stel dat alle kinderen in lage-inkomenslanden basisvaardigheden als lezen, schrijven en rekenen zouden aanleren, dan zouden 170 miljoen mensen uit de armoede kunnen worden getild. Daarnaast is onderwijs ook gewoon een basisrecht.”

Dus louter en alleen meer kinderen op school krijgen, kan wereldproblemen oplossen?

“Ja en neen. Cijfers van de Verenigde Naties tonen immers aan dat louter de toegang tot onderwijs niet altijd evenveel zoden aan de dijk brengt: in sommige landen krijgen kinderen aan het einde van het basisonderwijs de basisvaardigheden lezen, rekenen of schrijven niet onder de knie. Er zijn wereldwijd 400 miljoen kinderen die nauwelijks wat leren door de gebrekkige kwaliteit van het onderwijs. Bijna 60 procent van de kinderen van de leeftijd van de lagere school en het lager secundair, beschikt niet over de minimale vaardigheden in lezen en wiskunde. We vragen dus ook kwalitatief onderwijs.”

Hoe kan één Belgische ngo daar het verschil in maken?

“We staan natuurlijk niet alleen. Er zijn internationaal verschillende organisaties die hetzelfde vragen. Al leek het ons nuttig om onze eigen organisatie nu eens apart in de kijker te zetten en hier aandacht voor te vragen. En dat lijkt te lukken. Aan het einde van de campagne organiseren we bijvoorbeeld een conferentie met vertegenwoordigers van al onze beroepsscholen en tewerkstellingsinitiatieven uit Afrika en Latijns-Amerika. De lessen die we uit die conferentie trekken, zullen we overhandigen aan de regering. De volgende minister van Ontwikkelingssamenwerking mag dus zeker een telefoontje van ons verwachten.”