Direct naar artikelinhoud
Deepfake

Virale Chinese deepfake-app geblokkeerd

Zao is een deepfake-app die in een paar dagen enorm populair werd.Beeld RV

Fan van The Great Gatsby, maar minder van acteur Leonardo DiCaprio? Dankzij de Chinese app kunnen fans de rol overnemen door hun gezicht op dat van DiCaprio te plakken. De app was in enkele dagen tijd een van de meest gedownloade apps in China. 

Een paar keer knipperen, wat mondbewegingen en gezichtsuitdrukkingen en klaar. Dat is het enige wat de Chinese app Zao volgens The Guardian nodig heeft om het gezicht van gebruikers op bekende scènes van Hollywoodfilms te monteren. Hoewel de app enkel in China te downloaden is, doet Zao opnieuw het debat oplaaien over het gevaar van deepfake-video’s. Denk ook aan de hype van deze zomer: FaceApp.

De app kreeg meteen kritiek omdat het in zijn gebruiksvoorwaarden sprak over “gratis, onherroepelijke, permanente en overdraagbare” auteursrechten van alles wat door gebruikers via de app gemaakt werd. Het bedrijf achter de app, Momo Inc., verwijderde die passage uit de voorwaarden.

Twitter bericht wordt geladen...

Maar auteursrechten zijn nog de minste zorgen bij zogenaamde deepfakevideo’s. Zo maken privacy-experts zich zorgen om de data die gebruikers delen. Momo Inc. verzekert dat de gegevens enkel worden gebruikt om de prestaties van de app te verbeteren. De app werd volgens technologiewebsite Techcrunch geblokkeerd op WeChat, een belangrijk Chinees communicatieplatform. 

Experts vrezen bovendien voor een inflatie van het vertrouwen in videobeelden. VRT NWS-journalist Tom Van de Weghe waarschuwde eerder al voor de gevolgen van deepfakevideo’s.

“Het grootste gevaar is echter dat het vertrouwen verdampt: mensen zullen niets meer geloven van wat ze zien. Dat is nefast. Op den duur wordt het een spelletje om uit te zoeken welke video al dan niet echt is, terwijl we tijd verliezen om ons op de kern van de zaak te concentreren.”

Twitter bericht wordt geladen...