Oorlogsverklaring aan Tesla: Porsche onthult de elektrische Taycan
Nadat Porsche de afgelopen jaren met lede ogen moest toezien hoe het piepkleine, maar brutale Tesla de show stal met zijn bliksemsnelle elektrische auto’s, verklaart de sportwagenfabrikant de oorlog aan Tesla. Dat doet het met de Taycan, een nieuwe elektrische auto.
Tesla mag dan de weg naar het elektrisch rijden geplaveid hebben, nu is het de beurt aan de grote, gerenommeerde merken uit de auto-industrie. Althans, dat is wat Porsche ons wil doen geloven. Want of de strategie van het Duitse merk gaat lukken, is nog maar de vraag. Weliswaar overtroeft de nieuwe Porsche Taycan de Tesla’s met zijn hoge laadsnelheid, als het gaat om de reikwijdte delft hij nog steeds het onderspit.
Porsche heeft in elk geval alles uit de kast gehaald om te benadrukken waarom de Taycan wel degelijk de nieuwe standaard zet. Bij de introductie zijn kosten noch moeite gespaard. Onlangs moest de Taycan zich al bewijzen op de roemruchte Nordschleife van de Nürburgring, waar hij een nieuw snelheidsrecord vestigde voor elektrische vierdeurs-modellen. Hij verscheen ook op het Amerikaanse vliegdekschip USS Hornet, waar op het dek een acceleratie- en remtest werd gedemonstreerd.
Spectaculair
Vanmiddag bij de officiële onthulling ging het er niet minder spectaculair aan toe. Klokslag 15 uur (Belgische tijd) ging het doek eraf op drie continenten tegelijk: in een reusachtig zonne-energiepark op twee uur rijden van Berlijn, bij een waterkrachtcentrale nabij de beroemde Niagarawatervallen op de grens van de VS en Canada én bij een windmolenpark op het Chinese eiland Insel Pingtan. Met deze locaties wil Porsche nog maar eens benadrukken hoe milieuvriendelijk de ambities zijn.
De autofabrikant heeft het charmeoffensief hard nodig, nadat ook dit merk genoemd was in het beruchte sjoemelsoftware-schandaal. Het heeft ertoe geleid dat tegenwoordig geen enkele Porsche meer met dieselmotor wordt verkocht. De toekomst is elektrisch, schreeuwt Porsche nu van de daken, in navolging van moeder Volkswagen. Tot 2022 investeert Porsche meer dan 6 miljard euro in het elektrisch rijden. Al zullen ook krachtige benzinemotoren nog heel lang leverbaar blijven.
Of het met de Taycan inderdaad lukt om Tesla te verslaan, bepalen natuurlijk de kopers in het hoogste segment van de automarkt. Maar inmiddels hebben ruim 30.000 mensen wereldwijd een pre-order gedaan, meldt de fabrikant met enige trots. “De Taycan is de schakel tussen onze traditie en de toekomst. Hij zet het succesverhaal van ons merk voort. En dat merk fascineert en enthousiasmeert al meer dan 70 jaar mensen van over de hele wereld. Vandaag start een nieuw tijdperk voor ons merk’’, zegt Oliver Blume, de ceo van Porsche.
Vanaf €157.100
De Taycan Turbo kost € 157.100 en de Taycan Turbo S € 191.000. Volgend najaar komt er een goedkopere versie met minder batterijcapaciteit (80 kWh). Elke Taycan heeft vierwielaandrijving en eind volgend jaar al verschijnt er ook een Taycan Cross Turismo, die lichte trekjes van een SUV en stationwagon vertoont.
De Taycan Turbo S (overboost-motorvermogen 560 kW, 761 pk) accelereert in 2,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u, de Taycan Turbo (500 kW, 680 pk) voltooit die sprint in 3,2 seconden. Beide varianten hebben een topsnelheid van 260 km/u. De actieradius (WLTP) van de Taycan Turbo S bedraagt 412 kilometer en die van de Taycan Turbo 450 kilometer. Ter vergelijking: een Tesla Model S komt tot 610 kilometer ver. Dat zet de Taycan dus op achterstand, maar Porsche wilde simpelweg niet meer batterijen in de auto leggen. Dat betekent immers meer gewicht en dat is juist bij een sportauto, waarvan perfect weggedrag en topsnelheden worden verwacht, ongewenst.
Het is vooral de laadsnelheid van de nieuwe Porsche die imponeert. Dit is de eerste elektrische productieauto met een systeemvoltage van 800 Volt. Hierdoor zijn de batterijen bij een snellader binnen vijf minuten op te laden voor een nieuwe reikwijdte van 100 kilometer. Onder ideale omstandigheden belooft Porsche dat de batterijen in ruim 22 minuten te laden zijn van 5 naar 80 procent. Dat alles dankt hij aan zijn maximale laadvermogen van 270 kW. Wie de Porsche aan een huis-tuin-en-keuken stopcontact hangt, heeft een maximale laadcapaciteit van 11 kW.
Trendsetter
Niet alleen met zijn aandrijftechniek, ook met zijn hightech interieur moet de Taycan bewijzen dat hij technologisch een trendsetter is. Hij heeft een vrijstaand, gebogen instrumentenpaneel op het dashboard. Ook is er een centraal 10,9 inch groot scherm voor het infotainment en optioneel kan daar nog een apart beeldscherm voor de bijrijder aan worden toegevoegd. Het aantal knoppen in het interieur is zoveel mogelijk beperkt: met ‘Hey Porsche’ spreek je de auto aan en kan je bepaalde functies via gesproken commando’s bedienen.
Voor een sportauto blijkt de Taycan redelijk goed geschikt voor dagelijks gebruik. Hij heeft achterin een bagageruimte van 366 liter en voorin van 81 liter. Om zijn progressieve karakter te onderstrepen is dit de eerste Porsche die met een leer-vrij, dus diervriendelijk interieur kan worden geleverd. Ook is in het interieur zoveel mogelijk van recyclebare materialen gebruikgemaakt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
Volkswagen gaat zelf klassieke auto’s leveren die op stroom rijden
Woon je in de binnenstad en mag je met je klassieke auto de stad niet in? Geen nood, Volkswagen heeft de oplossing. Het bedrijf heeft een nieuwe afdeling opgezet die klassiekers gaat elektrificeren. Het eerste model wordt onthuld tijdens het autosalon IAA in Frankfurt. -
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
We doen het voortdurend, zonder erbij na te denken: de wagen stallen in een ondergrondse parkeergarage, en dus vaak op privédomein. Maar wat als je er een ongeval hebt? En wie is verantwoordelijk bij inbraak of diefstal? Independer.be geeft een overzicht van alles wat je moet weten. -
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
-
Deze tien nieuwe auto's zijn drie jaar na aankoop bijna niets meer waard
-
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
De hoogdagen lijken voorbij voor Tesla. Voor het eerst sinds de coronapandemie gaan de verkoopcijfers bij de elektrische autobouwer bergaf tegenover het jaar voordien. Dit jaar speelde het bedrijf van Elon Musk al 240 miljard euro beurswaarde kwijt. Hoe komt dat? We vroegen het aan HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
24 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMarc Dépé
Hans Schoen
Leon Van der Neffe
Abdel Nasser
Casper De Boer