Videospeler inladen...

Kinderpsychologe: "Praten, praten, praten, is remedie tegen agressie in het onderwijs"

De kinderpsychologe Lieve Swinnen heeft in "Vandaag" op Eén gepleit voor het versterken van de praatcultuur in Vlaanderen om agressie bij kinderen en jongeren te bestrijden. Radiopresentatrice en dj Evi Geysels getuigde in de talkshow over de toenemende agressie waarmee ze geconfronteerd wordt als leerkracht op school.

Uit onderzoek blijkt dat er nergens in Europa meer leerlingen hun leerkrachten beledigen of intimideren dan in ons land. Radio-dj en leerkracht economie in het twee middelbaar Evi Geysels stelt vast dat de verbale en soms fysieke agressie van leerlingen de voorbije jaren enkel is toegenomen. 

"Agressie in de klas is voor mij vooral het verbale dat ik dagelijks tegenkom. Dat zuigt mij leeg. Ik heb het over dingen die mij achterna geroepen worden, zoals lesbi, hoer, bitch, kutwijf, wie denk je dat je bent. Het voorbije jaar is dat heel fel geworden. Het gaat vooral om leerlingen waar ik zelf geen les aan geef. Die amuseren zich ermee om u persoonlijk te raken", zegt Evi Geysels in "Vandaag".

"Daarnaast is er ook fysieke agressie. Een leerling heeft eens een vuist naast mijn hoofd geplant. Er was ook eens iemand die neus aan neus stond bij mij en die zei me dat hij me wel zou vinden. Er zijn ook fysieke klappen geweest. Dat was niet naar mij gericht, maar dat was een leerling die het even niet meer zag. Er was een conflict in de klas en ik was de aanwezige leerkracht. Er was een zwaar incident tussen de leerlingen, maar die ene leerling is dan op mij gevlogen", zegt Geysels.

Kinderen worden vaak narcistisch opgevoed en armoede heeft een heel grote impact op hoe kinderen en jongeren zich ontwikkelen

kinderpsycholoog Lieve Swinnen

Kinderpsycholoog Lieve Swinnen vindt het verhaal van Geysels heel herkenbaar. "Dit is een heel heavy verhaal, maar het is gelukkig niet altijd even fel. Binnen de hulpverlening worden we er steeds meer mee geconfronteerd. Ieder jaar zijn er meer kinderen met problemen en de wachtlijsten worden langer",  reageert Swinnen.

"Het gaat vaak om agressieproblemen, maar er zijn ook nog andere problemen. Agressie is iets heel specifieks, waarbij er nooit een oorzaak is. Het is belangrijke dat er getuigenissen naar buiten komen, zodat we ons heel bewust worden dat er iets moet gebeuren."

"Agressie kan zich voordoen bij een kind dat bijvoorbeeld autisme heeft of ADHD. Maar je hebt ook het leerproces. Wat heeft het kind geleerd van kleins af aan? Hoe reageer je tegen anderen? Hoe laat je merken als iets je niet zint. Je hebt ook het maatschappelijke fenomeen."

"Er worden te veel kinderen narcistisch opgevoed. Ze krijgen voortdurend te horen dat ze geweldig zijn en nooit iets verkeerd doen. Daarnaast heb je het maatschappelijke armoedeprobleem in ons land. Armoede in ons land stijgt nog steeds en armoede heeft een heel grote impact hoe kinderen en jongeren zich ontwikkelen en hoe ze zich positioneren naar anderen toe."

Swinnen pleit voor het versterken van de praatcultuur in gezinnen om het probleem aan te pakken. "Verbondenheid is heel erg belangrijk om jongeren gemotiveerd te houden voor school. Als er een boodschap is die ik wil geven, dan is dat dat we moeten gaan praten met de kinderen. We hebben geen praatcultuur in Vlaanderen. Het verschil met Nederland is dat wij te weinig praten over wat ons bezighoudt. In Nederland zal men dat veel gemakkelijker doen. We moeten leren praten zodat kinderen horen dat er andere oplossingen zijn. Als je niet praat dan ga je slaan of schelden. We moeten minder met onze schermpjes bezig zijn en meer praten", aldus Swinnen.

Bekijk het integrale gesprek met Evi Geysels en Lieve Swinnen uit "Vandaag" hier:

Videospeler inladen...

Meest gelezen