Direct naar artikelinhoud
Dating

Facebook Dating moet mensen nog dichter bij elkaar brengen

Facebook Dating wordt gelanceerd in twintig landen, waaronder de VS, Canada, Brazilië en Singapore.Beeld AFP

Facebook gaat officieel de concurrentie aan met datingapps als Tinder. Het bedrijf lanceert Facebook Dating in twintig landen, waaronder de VS. Maar kunnen we de socialemediareus wel vertrouwen met onze crushes?

“In 2004, toen het nog om een handvol universiteitsstudenten ging, waren velen van ons die zich aansloten ervan overtuigd dat dating de eerstvolgende rubriek was die Facebook zou toevoegen.” CPO Chris Cox, die de uitspraak vorig jaar deed, heeft duidelijk gevoel voor ironie: slechts vijftien jaar na de oprichting van het bedrijf met de missie ‘mensen dichter bij elkaar brengen’, komt daar een vleugje romantiek bij.

Een jaar na een testlancering in Colombia is Facebook Dating nu officieel beschikbaar in twintig landen in Zuidoost-Azië en Amerika, waaronder de VS. Europa zou begin 2020 volgen. Daarmee stort het socialemediabedrijf zich op de wereldwijde datingmarkt, die volgens een marktanalyse van Nomura Instinet tegen 2020 liefst 12 miljard euro waard zou zijn, met 310 miljoen gebruikers.

Op dit moment wordt die markt gedomineerd door Match Group, dat in haar portefeuille bijna alle populaire datingapps heeft zitten, op Bumble na. Volgens Facebook is het potentieel evident: onderzoek van hen zou aantonen dat 40 procent van de mensen ontevreden is over hun huidige datingapp, terwijl Facebook al over een grote schare singles beschikt – zowat 200 miljoen van de 2,2 miljard gebruikers identificeren zich als ‘single’ volgens Facebook.

Hoewel het om een aparte omgeving gaat, zal wie ouder is dan 18 en Facebook Dating wil gebruiken zich via Facebook moeten aanmelden. Via voorkeuren, interesses en andere gegevens waar Facebook toegang toe heeft, zullen er matches gesuggereerd worden. Bestaande features van Facebook (zoals groepen en evenementen) en van dochterbedrijf Instagram (foto’s en stories) kunnen geïntegreerd worden. Ook kunnen gebruikers hun eigen Facebook-vrienden en Instagram-volgers op een geheime crushlijst zetten.

De interface van Facebook Dating zou dicht aanleunen bij die van datingapp Hinge.Beeld AP

Data

Daar zit meteen het spanningsveld. Facebooks missie mag dan wel rond relaties draaien, zijn handelsmerk blijft natuurlijk data verzamelen. Hoewel het bedrijf weinig prijsgeeft over het algoritme kan dat voordelen opleveren, schrijft de Amerikaanse site TechCrunch. “Op Tinder kan je schrijven dat je ‘houdt van wandelen’, maar Facebook zou ook kunnen weten of je effectief in wandelgroepen zit en regelmatig deelneemt aan evenementen.” 

Facebook zou dus nog meer, mogelijk intiemere, informatie van zijn gebruikers kunnen verkrijgen. Hoewel het bedrijf benadrukt dat “alle activiteiten op Facebook Dating blijven en niet worden gedeeld met de rest van Facebook”, laten verschillende privacy-activisten zich kritisch uit in The Guardian. “Facebook heeft een verschrikkelijk slechte reputatie wat betreft de beveiliging van gebruikersgegevens”, zegt Jason Kelley (Electronic Frontier Foundation). TechCrunch berichtte deze week nog over een onbeschermde database met hoofdzakelijk telefoonnummers van meer dan 419 miljoen Facebook-gebruikers.