Direct naar artikelinhoud
Sociale media

Enkel perfecte foto’s in de eerste Belgische ‘Instarooms’

Dé wereldwijde hype onder jongeren is voor het eerst ook in ons land neergestreken: ‘Instarooms’. Dat zijn avontuurlijk en kleurrijk ingerichte kamers waarin je de meest originele Instagram-foto's kan maken en dat zonder dat je halsbrekende toeren hoeft uit te halen. De vijf eerste 'Instarooms' van ons land vind je vanaf zaterdag in Wijnegem Shopping Center.Beeld RV

Een selfie schommelend tussen berkenbomen, dansend op een toiletpot tussen discoballen of veilig ‘vallend’ in het oneindige? Dat kan in de eerste Belgische Instarooms, die vandaag opengaan in Wijnegem Shopping Center.

In de VS zijn ‘instagrammable’ rooms, ofwel Instarooms, al langer een hype. In steden als New York en San Francisco is het fenomeen zelfs al uitgegroeid tot heuse Instagram-musea: grote ruimten met avontuurlijk en kleurrijk ingerichte kamers, ingericht om de ideale Instagram-selfie te maken, zonder daarvoor lijf en leden te riskeren of uren aan een achtergrond te moeten zitten knutselen. Maar ook in Londen, Keulen en Boedapest zorgden designers, kunstenaars en artiesten al voor zulke originele kamers. 

Instagramgewijs flaneren langs typische, pastelkleurige Britse voorgevels, schommelen in de natuur of tussen berkenbomen op een catwalk lopen, het kan vanaf vandaag in Wijnegem Shopping. De Belgische primeur onder de Instarooms blijft minstens een maand lang open.

Dé wereldwijde hype onder jongeren strijkt vanaf 7 september voor het eerst ook in ons land neer: 'Instarooms'.Beeld RV

“Zelf zat ik in Amerika ooit in een reuzengrote eierdoos, als zesde ei”, zegt vlogger Hannes Coudenys (35), de man die het concept Instamuseum binnenkort naar België haalt. Op 2 oktober opent in Thurn & Taxis in Brussel Smile Safari, goed voor 1.600 m2 aan instadecors, om op pizza’s te surfen, of op een aardbei te schommelen. “Het Disneyland voor de Instagrammer”, noemt Coudenys het zelf. “We leven in een tijd waarin alles visueler wordt. Foto’s zijn, samen met ingesproken berichten, de manier waarop jongeren vandaag communiceren. En Instagram is, samen met Snapchat, daarvoor het populairste netwerk.” 

Een Instadecor is natuurlijk ook een handig marketinginstrument. Onder meer Coca-Cola, H&M, Audi en Samsung zullen een eigen ruimte hebben in Smile Safari. Bedoeling: de sfeer van het merk vertalen naar een leuke kamer. 

Coudenys hoopt in de 2 maand dat zijn pop-up open zal zijn 30.000 bezoekers te ontvangen – doelpubliek zestien- tot veertigjarigen. Die betalen 20 euro toegang. “Het gaat dan ook om een erg dure investering.” De Instarooms in Wijnegem Shopping zijn gratis toegankelijk.