Elektrische Volkswagen ID.3 luidt nieuw tijdperk in
Volkswagen heeft maandag op de internationale autobeurs IAA in Frankfurt het elektrische model ID.3 onthuld, het belangrijkste Volkswagen-model in jaren. Ook werd het nieuwe logo van het autoconcern gepresenteerd.
Volgens Volkswagen luidt de komst van de volledig nieuw ontworpen ID.3 een nieuw tijdperk in, net zoals de Kever en de Golf dat deden. En daar past ook een nieuwe identiteit bij. De Duitse autobouwer noemt de verandering “New Volkswagen”. Het nieuwe logo van Volkswagen - de gekende letters V en W in een 2D-uitvoering - moet moderner, duidelijker en eenvoudiger zijn.
De rebranding van Volkswagen is een grote operatie. Op de meer dan 10.000 vestigingen van dealers en servicepartners over de hele wereld zullen ongeveer 70.000 logo’s worden vervangen.
Volkswagen heeft miljarden geïnvesteerd in elektrificatie. Het concern verwacht veel van het zogeheten modulaire elektrische onderstel MEB dat gebruikt gaat worden voor vrijwel alle nieuwe elektrische modellen van Audi, Volkswagen, Seat en Skoda. Ook Ford gaat elektrische auto’s bouwen op dit onderstel. De komende tien jaar zullen in de hele Volkswagen-groep bijna zeventig nieuwe e-modellen worden gelanceerd.
In november rollen de eerste ID.3's van de band in het Duitse Zwickau. De auto, waarvoor al meer dan 30.000 reserveringen zijn gedaan, gaat minder dan 40.000 euro kosten en is vanaf 2020 leverbaar.
Het VW-concern heeft al enkele elektrische voertuigen in zijn gamma - zoals de in Brussel geproduceerde Audi e-tron en aan de Porsche Taycan waarvan de productie maandag officieel opgestart werd. Maar een volledig elektrische met een meer democratisch prijskaartje ontbrak nog. Volgens Volkswagen kost de basisversie van de ID.3 minder dan 30.000 euro.
Drie accupakketten
Volkswagen levert de ID.3 naar keuze met drie verschillende accupakketten. De ‘lichtste’ versie met 45 kilowattuur komt volgens de WLTP-meetmethode 330 kilometer ver op één lading, terwijl VW voor deze variant een maximale laadcapaciteit van 50 kilowatt (gelijkstroom) opgeeft. Wie wil kunnen laden met 100 kilowatt, moet daarvoor bijbetalen.
De sterkste versie met 77 kilowattuur in zijn buik heeft opvallend genoeg de mogelijkheid om met 125 kilowatt te ‘tanken’, terwijl de capaciteit van de boordlader stijgt van 7,2 naar 11 kilowatt. Deze variant komt volgens VW zo’n 550 kilometer ver per laadbeurt. Bij 100 kW duurt het zo’n 30 minuten om 290 kilometer extra actieradius toe te voegen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
-
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
-
De VW ID.3: dit weten we over de belangrijkste Volkswagen in jaren
Binnenkort introduceert Volkswagen de ID.3. De elektrische gezinsauto moet een ‘nieuwe tijd’ inluiden voor het Duitse merk, dat ernstig in opspraak raakte door fraude met dieselauto’s. Vanaf de ID.3 moet alles anders zijn, belooft de fabrikant in thuisstad Wolfsburg. De onthulling is pas begin september, maar dit weten we nu al over de belangrijkste Volkswagen sinds tijden. -
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
-
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
-
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
Maak jij graag een ritje met de fiets langs de Belgische kust? Dan kom je wellicht ook op de dijk terecht. En daar gelden wel degelijk verkeersregels. Wij zetten op een rijtje waarop je moet letten om boetes te voorkomen. -
PREMIUM
“Vooral de ‘expresweg’ wordt een en al ellende”: overzicht van de wegenwerken richting kust
14 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerIves Ameel
Geert Tamsyn
Hendrik Patyn
Geert Tamsyn
paul verspeelt