“Geen bedrijfswagen meer? Zes op de tien werknemers stappen op”
De meerderheid van de Belgen houdt vandaag nog steeds vast aan de bedrijfswagen. Dat blijkt vandaag uit de mobiliteitsstudie van hr-dienstverlener Securex bij 1.500 Belgische werknemers.
Van de respondenten met een bedrijfswagen geeft 59 procent aan bereid te zijn van werk te veranderen indien zijn werkgever geen wagens meer zou aanbieden. Vooral werknemers jonger dan 50 zijn hiertoe bereid (66 procent).
Behalve de liefde voor de bedrijfswagen heerst er volgens Securex ook een afkeer voor de alternatieven. Gevraagd naar het feit of ze bereid zijn hun wagen in te ruilen voor een kleinere wagen samen met alternatieve vervoersmiddelen (fiets, step, abonnement, deelwagen,...), geven twee op de drie Belgische werknemers aan hier niet voor open te staan. "Opvallend, er is geen verschil tussen mannen en vrouwen, noch in leeftijd of woonplaats van de werknemers", aldus Securex.
Flexibiliteit
Wat wel impact heeft op de cijfers, is de flexibiliteit die de werknemer al dan niet geniet in plaats en tijd naar en van het werk. Werknemers die kunnen kiezen wanneer ze werken (glijdende uren), overwegen meer (44 procent versus 23 procent) om hun bedrijfswagen in te ruilen voor een klein(er) model en die te combineren met alternatief vervoer als hun werkgever dat aanbiedt. Bij werknemers die kunnen kiezen waar ze werken (telewerk) is het verschil nog groter (45 procent versus 23 procent).
Als gekeken wordt naar hoe belastend de Belg zijn woon-werkverkeer ervaart, blijkt vooral de Brusselse pendelaar (van wie de werkgever zich in het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest bevindt) het lastig te hebben. De helft (49 procent) van deze pendelaars vindt zijn woon-werk verkeer belastend. In Vlaanderen is dit 38 procent van de werknemers en in Wallonië 36 procent.
De afgelopen tien jaar ziet Securex wel een sterke stijging in de mate waarin de Belgische werknemers het woon-werkverkeer belastend vinden. Bij de Vlaamse (+13 procent) en Brusselse (+11,2 procent) pendelaars is de stijging het grootst. In Wallonië lijkt dit te stabiliseren (+1,4 procent).
Cash for car
Het ‘cash for car’-systeem, waarmee Belgen hun bedrijfswagen kunnen inruilen voor een vergoeding tot 700 euro netto per maand, is geen succes. Anderhalf jaar na de invoering hebben amper 14 op de 10.000 werknemers hun bedrijfswagen ingeruild voor een geldsom. Dat meldt hr-dienstenbedrijf Acerta, op basis van loongegevens van de werknemers bij meer dan 40.000 werkgevers.
Amper 14 op de 10.000 werknemers ruilden bedrijfswagen in voor een geldsom
“Op 10.000 salariswagens zijn er dus 14 in- of omgeruild”, zegt Annelies Baelus van Acerta. “Verrassend is dat niet, want een jaar na de lancering op 1 januari 2018, zaten we aan 0,065 procent. De kans dat het succes daarna nog zou komen, was wel heel klein, al zeker omdat er ondertussen een interessanter voorstel op tafel lag, namelijk, het mobiliteitsbudget.”
Dat mobiliteitsbudget is een geavanceerdere maatregel die de ambitie heeft om het woon-werkverkeer, en bij uitbreiding mobiliteit in het algemeen, te verduurzamen. Anders dan het ‘cash for car’-systeem richt het mobiliteitsbudget zich niet enkel tot de werknemers die een bedrijfswagen hebben.
“Het is nog wachten tot eind 2019 voor een eerste balans van het mobiliteitsbudget”, zegt Baelus. “Wij schatten de kansen op succes hoger dan voor cash for car, de eerste vragen hieromtrent beginnen 6 maanden na lancering binnen te lopen. Dat het even duurt alvorens bedrijven het mobiliteitsbudget onderzoeken, verrast ons niet. Het vraagt fundamentele aanpassingen binnen de hr-dienst om diverse mobiliteitsoplossingen per werknemer op te volgen.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
PREMIUM70
Binnenkort eindelijk verhoging van maaltijdcheques van 8 naar 10 euro? Zoveel verschil maakt het voor jou
Worden je maaltijdcheques binnenkort van 8 naar 10 euro verhoogd? Een petitie van de liberale vakbond ACLVB die daarvoor pleit, werd ondertussen al 24.000 keer ondertekend. “Het bedrag van de maaltijdcheques is al sinds 2016 niet meer verhoogd, terwijl voeding in die periode 38% duurder werd.” Maar wat is de kans dat zo’n verhoging er effectief komt? En welk effect zou die hebben op je portefeuille? -
-
VBO blijft erbij: slimme kilometerheffing moet er komen
-
PREMIUM
Prettig sturende, praktische auto
Onrust in het land van de ware BMW-liefhebber: de nieuwe 1-Reeks krijgt voorwielaandrijving. Cultuurschok! "Omdat de klant het zo wil", probeert BMW ons te overtuigen. Maar we weten beter. En vooral, 'so what', voor- of achterwielaandrijving... Minstens 95 procent van wie ermee rijdt zal het niet merken. Meer nog: je zal achterin comfortabeler zitten. -
PREMIUMPolitiek65
Vlaanderen wil eigen staatsbon: “Nuttig om 2,5 miljard euro schulden te financieren”
Na het succes van de federale staatsbon - 22 miljard opgehaald - in september vorig jaar, denkt nu ook de Vlaamse overheid na over een Vlaamse staatsbon. Het zal pas voor de volgende regeerperiode echt concreet worden, maar HLN ontdekte dat er al in alle discretie gesprekken over lopen. “Het effect zal beperkt zijn tot pakweg 500 miljoen euro per jaar of 2,5 miljard euro per regeerperiode”, geeft Vlaams minister Matthias Diependaele (N-VA) toe. En het goede nieuws voor u is dat het rendement wellicht hoger zal liggen dan de 3,30% van de federale staatsbon. -
Werkplek
Werken bij een start-up of een multinational: waar zit het verschil?
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
Colruyt neemt minder winkels van Match en Smatch over
Supermarktgroep Colruyt gaat geen 57 maar 54 winkels overnemen van Louis Delhaize, uitgebaat als Smatch of Match. De Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) wilde de deal maar voor 54 winkels onmiddellijk goedkeuren, waardoor de winkels in Galmaarden, Munkzwalm en Nieuwpoort afvallen. -
Salariswagen is mannenzaak
De loonkloof zet zich ook door in het aanvullende loonpakket. Zo krijgen vrouwen binnen eenzelfde organisatie drie keer minder vaak een bedrijfswagen. Dat blijkt uit een studie van SD Worx en Antwerp Management School (AMS) in opdracht van de FOD Sociale Zekerheid en de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid, waarover De Standaard en Het Nieuwsblad vandaag berichten. -
Honderden palletten Perrier vernietigd uit voorzorg na “zeer zware regenval” vorige maand
216 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRudy Van Dam
Jos Temmerman
Hilde Peeters
René Verhoeven
Rudy Van Dam