Problemen met nieuwe Boeing 777X zouden “geen effect” hebben op ontwerp en ontwikkeling toestel
LuchtvaartDe recente problemen die opdoken bij het testen van de nieuwe 777X van Boeing, hebben "geen beduidend effect" op het ontwerp en de ontwikkeling van het toestel. Dat zegt de Amerikaanse vliegtuigbouwer zelf.
Volgens de huidige planning komt de 777X in 2020 op de markt. Het nieuwe langeafstandsvliegtuig geldt als een gemoderniseerde en zuiniger versie van de 777, die sinds 1995 wordt gemaakt. Verscheidene luchtvaartmaatschappijen hebben voor tientallen miljarden euro's opties op het nieuwe toestel geplaatst.
Testen
Vorige week raakte bekend dat Boeing de tests van de 777X heeft opgeschort, nadat zich technische problemen hadden voorgedaan. Tijdens een testvlucht was namelijk een deur van het vrachtruim opengesprongen.
"We voeren de komende weken een uitvoerig onderzoek naar de oorzaak", zegt Boeing. "Op dit moment verwachten we niet dat dit een beduidende impact zal hebben op het ontwerp van het toestel of op het testschema."
Bij de ontwikkeling van de 777X maakt Boeing gebruik van lichte composietmaterialen, die ook toegepast worden in de 787 Dreamliner. De lanceerdatum van de 777X werd al eens uitgesteld vanwege problemen met de motoren. Oorspronkelijk zou het toestel deze zomer in gebruik worden genomen.
737 MAX
Boeing heeft ook al af te rekenen met grote problemen met zijn 737 MAX. Dat toestel mag al maanden wereldwijd niet vliegen. Dat gebeurde na een crash van een vliegtuig van Ethiopian Airlines als gevolg van een overijverig veiligheidssysteem. Enkele maanden eerder was ook een 737 MAX van de Indonesische luchtvaartmaatschappij Lion Air door toedoen van dat systeem neergestort. In totaal vielen bij de twee crashes 346 doden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
-
Recordprijzen voor koffie en cacao
De prijzen van robusta-koffie en cacao hebben vrijdag nieuwe recordhoogtes bereikt. -
Mecanicien American Airlines aangeklaagd voor sabotage van vliegtuig
In de Amerikaanse stad Miami wordt een mecanicien van American Airlines beschuldigd van sabotage van een vliegtuig. De man zou dat naar eigen zeggen gedaan hebben omdat hij gefrustreerd was over aanslepende vakbondsonderhandelingen en hij wilde overuren verdienen met de herstelling van het toestel. -
-
AI: “Wapenbedrijven ‘verontrustend onverschillig’ over gebruik van hun wapens bij oorlogsmisdaden en mensenrechtenschendingen”
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
16
Sluiting dreigt voor luchthaven Luik na negatief advies over vergunning
De auditeur van de Raad van State heeft eind februari een negatief advies gegeven over de vergunning voor de luchthaven van Luik. Als dat advies wordt gevolgd, zou de luchthaven -cruciaal voor vracht- haar activiteiten van de ene dag op de andere moeten stopzetten, schrijft de krant L’Echo. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
Alweer technische problemen bij Boeing
-
Mijnenergie
Heb je zonnepanelen en draait je teller nog terug? Dan betaal je bij almaar meer leveranciers extra kosten
Veel eigenaars van zonnepanelen willen nog zo lang mogelijk gebruikmaken van de analoge energiemeter met terugdraaiende teller. Ze beogen zo een lagere energiefactuur ten opzichte van mochten ze een digitale meter hebben met gescheiden verbruik en injectie. Evenwel rekenen almaar meer energieleveranciers daar extra kosten voor aan. Nu zijn het er zes, en de kosten lopen op tot meer dan 300 euro per jaar. Mijnenergie.be schept duidelijkheid. -
Spaargids.be
Betaal jij met Payconiq? Dit is het prijskaartje voor jou en de handelaar
Sinds de lancering van Payconiq in 2016 zou het tarief voor een Payconiq-betaling nooit gewijzigd zijn, aldus de Bancontact Payconiq Company. Maar vanaf april is Payconiq wel duurder voor de handelaar. Merk je daar ook iets van als consument? En bestaan er alternatieven? Spaargids.be geeft een overzicht. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerHerman Huysentruyt
Jan Verstrepen
Luc Deville