thinkstock
Volledig scherm
© thinkstock

OESO: “Leraren moeten meer uren doen en voor grotere klassen staan”

“Belgische leraren moeten meer lesuren presteren en voor grotere klassen staan om de loonkosten te doen dalen.” Dat zegt OESO-onderwijsexpert Dirk Van Damme in een nieuw rapport. Volgens dat rapport gaat 90 procent van het onderwijsbudget in ons land naar personeelskosten en zijn die de hoogste van de 36 lidstaten van de OESO. De christelijke onderwijsvakbond COC is ‘not amused’. "Ik ben het jaarlijks terugkerend riedeltje van Van Damme een beetje beu aan het worden”, reageert Koen van Kerkhoven, secretaris-generaal van COC. Ook onderwijsbond COV betreurt dat de indruk wordt gewekt dat leraren te weinig werken.

241 reacties

  • Sjonny Martero

    3 jaar geleden
    Toffe job, veel vakantie, geen zwaar werk, goed loon. Juist wat kritiek van de maatschappij. Voelt u zich geroepen voor deze job waar je op en top respect krijgt? Wacht niet voor er een ander mee weg is. Solliciteer zo vlug als mogelijk..
  • Mathias Vermeiren

    5 jaar geleden
    Mijn vader heeft zich na 15j in de privé als schrijnwerker zich omgeschoold tot leerkracht. Hij en zijn collega's die eerst in de privé hebben gewerkt en zich dan om school den tot leerkracht vind en het een luxe job. Zijn collega's die nooit in de privé hebben gewerkt kampen met burn-outs....
  • Walter Bar

    5 jaar geleden
    Oeso is ook voorstander van het meteen en compensatieloos afschaffen van de bedrijfswagen. Ook maar gewoon doen dan?
  • Ria Adams

    5 jaar geleden
    Nog meer uren en misschien nog minder verlof ook ? Oeso weet niet hoeveel tientallen uren per week dat ze thuis en in de vakantie nog werken.
  • Gino Denil

    5 jaar geleden
    Zoals steeds missen veel opmerkingen weer alle nuance. In het LO krijg je één leraar voor één klas. Doorgaans groter dan 10. Velen hebben blijkbaar nooit iets anders gekend. In het SO geeft een leraar aan meerdere klassen les. Dat kunnen er gemakkelijk meer dan 100 zijn. Dan heb je van die 100 ook taken, evaluaties, examens, soms individuele bijsturing en administratie. 150 in hoger of volwassenenonderwijs en 500 tot 1000 in universitair per docent kan ook.