Landingsbaan gaat tijdelijk dicht en dat zullen ze deze zomer geweten hebben in deze gemeenten

© pvw

Volgende zomer gaat Brussels Airport Company opnieuw grootschalige werken uitvoeren aan baan 25L/07R. Tussen 13 juli en 23 augustus 2020 wordt de baan na 24 jaar nog eens aangepakt. Daardoor zal dwarsbaan 19 vaker worden gebruikt voor vertrekken en landingen. En dat heeft serieuze gevolgen voor de omliggende gemeenten, vooral in Kraainem, Wezembeek-Oppem, Sterrebeek en Tervuren zal het toegenomen vluchtverkeer hoorbaar zijn.

Dieter De Beus

De werkzaamheden die tijdens de zomer van 2020 aan banen 25R/07L gepland staan, zijn niet van de poes. Om die banen te renoveren moet er een asfaltlaag worden aangelegd van 3,3 kilometer op 45 meter. Tel je daar nog de vernieuwing van de taxiwegen bij, dan kom je bij een nieuwe asfaltlaag van 270.000 vierkante meter. Daarnaast wordt er ook 320 kilometer aan bekabeling, 31 kilometer zaagsnedes en 1,4 kilometer aan rioleringsbuizen aangelegd. Tot slot worden er duizend LED-lichtbakens aangelegd aan de start- en landingsbaan en nog eens duizend aan de taxibanen. “Deze werken zorgen ervoor dat de levensduur van de baan met minstens vijftien jaar verlengd wordt”, zegt Nathalie Piérart van Brussels Airport. “Werken van deze omvang zullen ook niet meer nodig zijn in de komende jaren.”

Om deze klus binnen een periode van zes weken af te ronden, zal er 24 uur per dag en 7 dagen per week worden doorgewerkt. Dat betekent ook dat baan 25R/07L zes weken niet beschikbaar is voor vertrekken of landingen. “Tijdens de werken zal het baangebruik bepaald worden door luchtverkeersleider Skeyes op basis van parameters, zoals de beschikbaarheid van vertrek- en landingsbanen en van de taxiwegen en de weersomstandigheden”, zegt Piérart verder.

Vertragingen

“De veiligheid van het luchtverkeer krijgt daarbij altijd absolute voorrang. Daarnaast streven we ernaar om vertragingen voor passagiers zo veel mogelijk te vermijden. Indien de eerder aangehaalde parameters het toelaten, wordt baan 19 meestal gebruikt voor vertrekken en landingen.”

Een ding is zeker: volgende zomer zullen er door de werken meer vliegtuigen opstijgen en landen boven de Oostrand, vooral in Kraainem, Wezembeek-Oppem, Sterrebeek en Tervuren zal de hinder hoorbaar zijn. Actiegroep Sterrebeek 2000 tilt voorlopig niet te zwaar aan de werken. “Als werken noodzakelijk zijn, moeten die uitgevoerd kunnen worden”, zegt voorzitter van Sterrebeek 2000 Luc Caluwaerts. “De extra hinder is niet aangenaam, maar wij gaan niets ondernemen om die werken tegen te houden. Waar we wel voor zullen ijveren, is dat de luchthaven tijdens die werken extra metingen uitvoert om te weten wat ons te wachten staat als de luchthaven zijn uitbreidingsplannen doorvoert.”