Direct naar artikelinhoud
E-commerce

Webwinkel Zalando test herbruikbare verpakkingen: kunststof envelop moet twintig keer meegaan

Lopendebandwerk in een distributiecentrum van Zalando in Zwitserland.Beeld Reuters

Internetwinkel Zalando start deze week een grootschalig experiment met herbruikbare verpakkingen. In Finland, Zweden, Noorwegen en Denemarken krijgen tienduizend klanten hun bestellingen in stevige kunststofenveloppen, die ze kunnen terugsturen voor hergebruik.

De milieuvervuiling die wordt veroorzaakt door het weggooien van verpakkingsmaterialen, is een van de grootste kritiekpunten op de onverminderd snel groeiende gewoonte van Europeanen om online gekochte spullen te laten bezorgen. Karton, papier, en vooral plastic: jaarlijks verdwijnt zo’n 50 miljoen kilo in de afvalbak als de koffiezetapparaten en schoenen eenmaal uitgepakt zijn.

Zalando, de grootste online schoenen- en kledingwinkel in Europa met naar eigen zeggen 28 miljoen klanten, stuurt tienduizend willekeurige klanten de komende vier weken bestellingen in kunststof enveloppen. Die kunnen ze vervolgens opvouwen en gratis in de brievenbus gooien naar RePack, de Finse uitvinder van het systeem. RePack reinigt de enveloppen en stuurt ze naar Zalando voor een volgende bestelling. Eén envelop moet minimaal twintig keer worden gebruikt.

Zalando is de eerste partij die herbruikbare verpakkingen op deze schaal test, en hoopt dat het initiatief bij succes navolging vindt bij concurrenten. Dat is geen gekke gedachte, zegt Sonny Duijn, sectoreconoom retail bij ABN Amro. “Consumenten zijn zich steeds meer bewust van kwesties rond duurzaamheid. Ik kan me goed voorstellen dat ze hiervoor even naar de brievenbus willen lopen. De kunst is om het zo laagdrempelig mogelijk te maken. Als het bij Zalando effectief blijkt, zullen andere bedrijven volgen. Het onderwerp duurzaamheid staat op de radar.”

Zalando matigt zelf wel enigszins de verwachtingen: om hergebruik op grote schaal toe te passen, is volgens het bedrijf een verandering in de hele e-commercebranche nodig. “Dit vereist gestandaardiseerde processen en gecentraliseerde leveringsopties voor herbruikbare verpakkingen. Een uniform systeem waarin klanten de verpakking kunnen terugsturen, bijvoorbeeld naar de supermarkt, zou het voor iedereen makkelijker maken.”