Deze vijf autofabrikanten zijn de grootste vervuilers, aldus Greenpeace
Greenpeace beweert dat de auto-industrie als geheel meer broeikasgassen uitstoot dan de gehele Europese Unie. Volgens de klimaatorganisatie zijn de vijf grootste vervuilers Renault-Nissan, Toyota, General Motors, Volkswagen en Kia-Hyundai.
Volgens de milieuorganisatie wakkeren deze vijf bedrijven de klimaatcrisis sterk aan, zo meldt de Belgische website Gocar.be. Maar ook de overige autofabrikanten schaden het milieu op extreme wijze, zo beweert Greenpeace. De totale milieubelasting van auto's zou gedurende hun levenscyclus gemiddeld bijna een kwart van de jaarlijkse uitstoot van broeikasgassen in ons land vertegenwoordigen.
Volgens Greenpeace was de wereldwijde auto-industrie vorig jaar verantwoordelijk voor meer broeikasgasemissies dan de Europese Unie als geheel. In een manifest dat werd onthuld tijdens de Internationale Autoshow IAA in Frankfurt wijst de organisatie deze week de volgens hen vijf meest vervuilende fabrikanten aan: de Volkswagen Groep, de Renault-Nissan Alliantie, Toyota, General Motors en Hyundai-Kia.
SUV’s
SUV's zijn volgens Greenpeace helemaal fout. De organisatie noemt deze luxe 4X4-modellen ‘een nachtmerrie voor het klimaat’. Greenpeace roept autofabrikanten op om in 2028 helemaal te stoppen met de productie van voertuigen op fossiele brandstoffen en eist dat alle nationale overheden een einddatum noemen wat betreft de toelating van nieuwe benzine- en dieselauto’s.
Zoals zo vaak zijn dit soort onderzoeken op vele manieren uit te voeren. De rekenmethodiek en variabelen zijn niet bekendgemaakt, dus in welke mate gebruik is gemaakt van schattingen die bij kleine veranderingen tot geheel andere conclusies leiden, is niet bekend. Bovendien zijn alle grote autofabrikanten op dit moment bezig met een totale omschakeling van verbrandingsmotoren naar elektrische aandrijving.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Hoe Barcelona honderden levens kan redden met autovrije groene ‘supereilanden’
-
Deze vakantie met de auto door Duitsland? Opgelet: alleen in dit geval geldt er geen snelheidslimiet
Heel wat automobilisten zijn ervan overtuigd dat een snelheidslimiet op Duitse snelwegen automatisch eindigt wanneer bij de eerstvolgende oprit van de ‘Autobahn’ geen herhalingsbord staat. Maar dat is niet het geval. Tijd om dit misverstand de wereld uit te helpen. -
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
Als je telewerkt, combineer je niet alleen makkelijker werk en gezin. Je vervuilt er ook minder door. En je bespaart geld en tijd. Hoeveel precies? Dat kan je voortaan zelf berekenen dankzij een nieuwe online calculator die verkeersinstituut Vias in het leven riep. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
PREMIUM
Nieuwste diesels zuiveren de lucht in de file
-
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
-
HET DEBAT: moet de volgende regering werk maken van een slimme kilometerheffing?
CD&V heeft in de gesprekken voor de opmaak van een Vlaams regeerakkoord de slimme kilometerheffing weer op tafel gelegd. De heffing moet volgens de partij op zijn minst worden ingevoerd voor lichte vrachtwagens. Daarnaast moet de voorbereiding starten om ze ook voor personenwagens van de grond te krijgen. Transporteconomen pleiten al langer voor zo’n heffing en kwamen deze week zelfs met het idee van een “superslimme kilometerheffing”. Wat denk jij? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat onze experts ervan vinden. -
Slim tanken kan je tot 37 cent per liter besparen: zo rijd je het goedkoopst naar je vakantiebestemming
Tanken langs de snelweg valt vaak duurder uit. Als je straks met de auto op reis gaat, loont het dus de moeite om vooraf na te gaan waar de goedkopere tankstations zich bevinden. Maar hoe doe je dat precies? En hoeveel geld kan je op die manier besparen op (weg naar) jouw bestemming? -
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
23 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMarc Baert
Stille Stille
Karel Apostel
Straight on No way back
Ingrid Delphine Souffriau