Direct naar artikelinhoud
Kunstroof

Massief gouden wc gestolen uit Brits paleis

De gouden wc ‘America’ zoals het stond opgesteld in het Blenheim Palace in Woodstock, Groot-Brittannië. Het toilet is zondagochtend vroeg gestolen.Beeld Getty Images

Een massief 18-karaats toilet is zaterdagochtend vroeg gestolen uit Blenheim Palace, een 18de-eeuws paleis in Groot Brittannië waar Winston Churchill is geboren. De wc is een satirisch kunstwerk van de Italiaanse Maurizio Cattelan, en stond pas twee dagen tentoongesteld in het paleis. 

Het toilet was aangesloten op water en riolering, en kon door bezoekers worden gebruikt – maar dan maximaal 3 minuten per persoon, om rijen te voorkomen. Eerder stond het kunstwerk, dat de naam ‘America’ draagt, al in het Guggenheim museum in New York. Daar hebben meer dan 100.000 mensen geduldig op hun beurt staan wachten, om, zoals op de website van het museum staat omschreven, ‘kunst en de natuur samen te laten komen’.

Zaterdagochtend vroeg is een bende Blenheim Palace binnengedrongen, en heeft de wc los gewrikt en meegenomen – wat tot aanzienlijke waterschade heeft geleid. Er is een 66-jarige verdachte aangehouden, maar het toilet is nog steeds zoek. Vorige maand nog, zei Edward Spencer Churchill dat hij zich geen zorgen maakte over de veiligheid rondom het kunstwerk. ‘Dit is niet iets wat je zomaar even meeneemt.’

Omsmelten

De wc weegt in totaal 103 kilo, wat betekent dat het toilet, als het wordt omgesmolten, met de huidige goudprijs 4 miljoen dollar oplevert. “Het is een zeer waardevol toilet”, zegt een specialist tegen The New York Times. “Als ze het omsmelten en in gouden broodjes aanbieden, is de herkomst met geen mogelijkheid te traceren. Dat kan werkelijk overal op de markt verkocht worden.”

Blenheim Palace, waar de tentoonstelling met de gouden wc wordt gehouden. In de vijver drijft een reusachtige verdrinkende Pinokkio, onderdeel van de tentoonstelling.Beeld Getty Images

Cattelans wc-pot verwijst naar de omgekeerde pisbak waarmee Marcel Duchamp de definitie van kunst in 1917 op zijn kop zette. En naar Pierro Manzoni die de waarde van kunst onderzocht door in Artist’s Shit (1961) zijn eigen uitwerpselen in te blikken en ze elk te verkopen voor een bedrag dat gelijkstond aan hun gewicht in goud.

De wc refereert ook aan Donald Trump, aldus Cattelan in een interview, en is bovendien een cynisch commentaar op de kunstwereld en haar obsessie met het grote geld. En natuurlijk op Amerika, zoals de beladen titel van het werk aangeeft, het land met de belofte van gelijke kansen voor iedereen maar met een realiteit van gapend grote verschillen.

De wc ‘America’ zoals het kunstwerk stond opgesteld in het Guggenheim Museum in New York.Beeld AP

Dominic Hare van het Blenheim Palace noemde het “diep ironisch” dat een kunstwerk waarbij een eliteobject dat toegankelijk is voor iedereen, vrijwel direct wordt gestolen en buiten beeld verdwijnt.

“Toen ik het nieuws vanmorgen hoorde, dacht ik dat het een geintje was”, zei Cattelan in een reactie tegen Sky News. “Na navraag moest ik concluderen dat het waar was, en geen surrealistische film, waarbij de dieven de kroonjuwelen laten liggen, en er met de wc vandoor zijn gegaan. Ik heb altijd van dat soort films gehouden, en eindelijk zit ik erin!”