De New North South Link (NSL), zoals het project intern heet, moet een oplossing bieden voor de verzadiging op de Brusselse Noord-Zuidas.
Volledig scherm
De New North South Link (NSL), zoals het project intern heet, moet een oplossing bieden voor de verzadiging op de Brusselse Noord-Zuidas. © Dieter Nijs

Nieuwe Brusselse spoortunnel op tafel

Spoorwegnetbeheerder Infrabel legt een plan op tafel om een tweede spoortunnel te boren langs de Brusselse Noord-Zuidverbinding. Dat blijkt uit documenten die op de raad van bestuur kwamen en die De Tijd kon inkijken.

25 reacties

  • Johan Billiet

    5 jaar geleden
    Had al voor 20 jaar mee begonnen moeten zijn om (inter)nationale reizigers, buitenlandse bezoekers,..in volwaardig en die naam waardig Centraal Station en dus ook het centrum van Brussel te laten toekomen ipv in dat donker hol alternatief dat smerig Zuid station...Gewoon even kijken de grens over hoe het wel kan en eigenlijk ook moet..
  • Benny Raes

    5 jaar geleden
    We zijn maar een scheet groot, maar ze willen alles in Brussel steken. Het zou beter zijn om al die bureaus uit Brussel te halen en te verdelen over het grondgebied. Het spoor zou beter renderen, de dagelijkse files zouden verdwijnen en veel mensen zouden dicht bij hun werk kunnen wonen. Die extra tunnel zal vele miljarden meer kosten, de ondergrond is slecht en ze moeten onder de metro door. Het zal een enorme uitdaging zijn die veel zal kosten en nooit kan teruggewonnen worden.
  • Hendrik Goris

    5 jaar geleden
    wendelin deppe, Steven Loyens, welkom bij de club van voorstanders van pendeltreinen tussen Noord en Zuid. Dus stoppen in Brussel Zuid of Noord en dan overstappen op treinen die enkel heen en weer rijden tussen Zuid en Noord. En voor de rest meer rechtstreekse treinen niet door Brussel. Voilà, wij hebben het probleem opgelost voor véél minder dan een miljard.
  • Jef Heffens

    5 jaar geleden
    Het wordt ook tijd dat ze eens een serieus ondergronds metronetwerk uitbouwen in Antwerpen.
  • wendelin deppe

    5 jaar geleden
    Die extra tunnel is helemaal niet nodig als de meeste treinen maar zouden rijden tot Noord of Zuid en dan terugkeren van waar ze komen. Op die manier worden de vertragingen ook beperkt tot waar de problemen zich werkelijk voordoen. Tussen Noord en Zuid kunnen gewoon op vier van de zes sporen geautomatiseerde pendeltreinen zonder machinist rijden.