Direct naar artikelinhoud
Treinramp Buizingen

NMBS vraagt vrijspraak op proces treinramp Buizingen

NMBS vraagt vrijspraak op proces treinramp Buizingen
Beeld Photo News

Op het proces over de treinramp in Buizingen die op 15 februari 2010 het leven kostte aan negentien mensen, heeft de NMBS woensdag de vrijspraak gevraagd. Het parket-generaal had het bedrijf verweten dat de locomotief van de P-trein die betrokken was bij het ongeval, enkel uitgerust was met het oudste veiligheidssysteem en niet meer mocht rijden, en te weinig aandacht had besteed aan de veiligheid van het spoorverkeer. In zijn pleidooi weerlegde de advocaat van het spoorbedrijf die beschuldigingen.

en

Volgens het Openbaar Ministerie was de bewuste P-trein door een rood sein gereden maar in een eerste deel van zijn pleidooi had Gerard Kuyper, de advocaat van de NMBS, al voorgehouden dat dat niet bewezen was en dat het perfect mogelijk was dat het sein niet op rood stond, zoals de bestuurder van de P-trein ook volhoudt.

Daarnaast verwijt het Openbaar Ministerie aan de NMBS dat de locomotief van die P-trein enkel uitgerust was met het gong/fluit-systeem, het oudst mogelijke veiligheidssysteem, en niet met het modernere Memor-systeem.

“Maar de aanwezigheid van dat Memor-systeem zou niets veranderd hebben”, pleitte Kuyper. “Dat herinnert de bestuurder eraan dat hij voorbij een dubbel oranje sein is gereden en dat het volgende sein rood is. Maar vanuit het station van Halle, zijn laatste halte voor de plek van het ongeval, zag de bestuurder het bewuste sein dat op rood zou gestaan hebben. Als dat op rood stond, zou hij nooit vertrokken zijn.”

Het klopt ook niet dat locomotieven die enkel uitgerust waren met het gong/fluit-systeem op het moment van het ongeval wettelijk niet meer mochten rondrijden, aldus de advocaat. Net zo min klopt het dat de NMBS geen aandacht zou schenken aan veiligheid en daarover niet zou overleggen met Infrabel.

Veiligheid

“Het personeel van Infrabel en de NMBS is dagelijks bezig met veiligheid en beide bedrijven hebben daar regelmatig overleg over”, klonk het. “Maar veiligheid is een heel complexe materie, zeker op een spoornet dat zo dicht is als in België. Desondanks is het Belgische spoor uitermate veilig.”

Dat de P-trein niet uitgerust was met het TBL1+-remsysteem, is ook iets dat moeilijk aan de NMBS kan verweten worden, ging de advocaat verder: “Dat systeem was amper drie maanden voordien gehomologeerd, de installatie in de treinen was pas begonnen. De ramp in Buizingen is te wijten aan de afwezigheid van het AVG-communicatiesysteem in het station van Halle, de slechte werking van het betrokken sein en het feit dat er geen spoorwissel is uitgevoerd.” 

Veiligheid
Beeld BELGA