Ook luchthaven van Charleroi test zelfrijdende busjes
De luchthaven van Charleroi (Brussels South Charleroi Airport - BSCA) heeft vorige week tests uitgevoerd met een zelfrijdend voertuig. Met het elektrische en autonome voertuig NAVYA van het bedrijf flibco.com wil de luchthaven zijn twee terminals voor transitpassagiers met elkaar verbinden. Ook Brussels Airport testte eerder al zelfrijdende busjes uit, die er ingezet worden tussen ander verkeer.
Op Brussels South Charleroi Airport moeten de autonome shuttles NAVYA met hun gesloten cabine en een capaciteit van 15 passagiers de ervaring van de reizigers verbeteren. Hun snelheid van 20 kilometer per uur zou de frequenties tussen de twee terminals verhogen, waardoor de mobiliteit vlotter zou worden.
De shuttles zijn op 10 en 11 september uitgetest. "Deze twee testdagen zullen geanalyseerd en geëvalueerd worden, waardoor een plan voor het gebruik op lange termijn tussen de terminals 1 en 2 opgesteld kan worden", klinkt het bij de luchthaven van Charleroi.
"Terwijl we nu twee terminals hebben en de transit in april werd gelanceerd, zijn we nog steeds op zoek naar innovatie en een snelle en efficiënte oplossing om de terminals te verbinden. De transit is bestemd om zich met de tijd verder te ontwikkelen en daarom wordt de door flibco.com voorgestelde autonome oplossing bestudeerd", zegt Philippe Verdonck, topman van de luchthaven van Charleroi.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
Brussels Airport krijgt zelfrijdende bus: eerste tests begin 2020
De Nederlandse constructeur 2GetThere gaat een zelfrijdende elektrische bus bouwen voor op Brussels Airport. De bus zou vanaf begin 2020 op de luchthaven getest moeten worden, vanaf 2021 zouden er ook passagiers kunnen meerijden op een traject tussen de terminal en vrachtafdeling Brucargo, tussen ander verkeer. Dat vernam Belga bij openbaarvervoermaatschappij De Lijn en Brussels Airport, die het project samen uitvoeren. -
Robobus rukt op in Europa: al gaat het niet altijd goed
De autonoom rijdende bus rukt op in Europa. Het gaat hierbij om zogenoemde ‘last mile’ voertuigen: busjes die met een beperkte snelheid van rond de 25 kilometer per uur rijden in stedelijke conglomeraten. Maar een onverdeeld succes is het nog niet overal. -
-
PREMIUM
Busje komt vanzelf: eerste autonome shuttle rijdt bezoekers naar grotten van Han
-
Bestelwagen botst zonder bestuurder tegen geparkeerd voertuig in Oordegem
De hulpdiensten werden vrijdagavond omstreeks 23 uur opgeroepen naar de Grote Steenweg N9 in Oordegem nadat daar een merkwaardig ongeval gebeurde.Oordegem -
Zelfrijdend shuttlebusje vervoert studenten op UZ campus
In Jette is vrijdag een zelfrijdende, elektrische shuttlebus op de universiteitscampus ingehuldigd. “In tegenstelling tot de shuttlebussen van de MIVB, die een openbare dienst uitvoeren, dient dit busje meer voor onderzoek.” In een eerste fase, tot oktober, worden de auditoria verbonden met de studentenkoten. Vervolgens wordt het busje ook ingezet op de openbare weg, langs de ingang van het UZ Jette. -
31
Nieuw op 1 mei: geen 15 minuten wachttijd meer bij alcoholcontrole, verplichte inschrijving van leefloners bij VDAB
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
PREMIUM46
Mucopatiënte Eline (29) smeekt overheid om terugbetaling peperduur medicijn: “Ik ben nog niet klaar om dood te gaan”
“Beste minister Frank Vandenbroucke, geef mij toegang tot het medicijn dat de kwaliteit van mijn leven kan verbeteren. Zodat ik weer kan gaan werken en ik een longtransplantatie kan uitstellen.” Zo klinkt de smeekbede van mucopatiënte Eline Thielemans (29), die de pech heeft drager te zijn van een zeldzame variant. Want daardoor heeft zij geen recht op de terugbetaling van een nieuw en life-changing geneesmiddel. “Ik heb opnieuw angst om dood te gaan.” -
PREMIUM
Zoon van vermiste Annie De Poortere spreekt voor het eerst: “Plots moeten we rekening houden met moord. We hebben alleen maar méér vragen”
“Ga even zitten. We hebben uw mama gevonden.” Met dat telefoontje kreeg een stomverbaasde Jo Defever (56), de zoon van de vermiste Annie De Poortere, zaterdagnacht te horen dat er resten van haar lichaam in de tuin van hun buurman in Sint-Martens-Latem zijn teruggevonden. Dertig jaar na haar verdwijning. Hier spreekt zoon Jo voor het eerst: “Dat het verhaal nu zó een wending neemt: nee, dat had ik niet meer voorspeld.”Sint-Martens-Latem -
Wenen schort experiment met zelfrijdende minibus op na ongeval
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerpeter colson
Gerard Braeckmans
Peter Buyck