Alle parkeerplaatsen in de buurt van een school weghalen: een goed idee of overdreven? 

Alle parkeerplaatsen rond de scholen weghalen. Het was het pleidooi van de voetgangersbeweging vanochtend. Een goed idee, zo leek het, maar is dat ook echt zo? Experts nuanceren. "Neen, dit is niet dé oplossing."

Een opvallende oproep, vanochtend. De voetgangersbeweging vraagt aan steden en gemeenten om alle parkeerplaatsen in een straal van vijftig meter rond een school weg te halen en te vervangen door groen of ontmoetingsruimten. Op die manier zou de schoolomgeving veiliger worden, zo zegt de organisatie. Bovendien zullen mensen zo sneller met de fiets of te voet naar school gaan, klinkt het. 

Experts zijn het niet meteen eens met die boodschap. "Het is helemaal niet zeker of dit dé oplossing is om de verkeersveiligheid te verhogen", zegt Stef Willems van verkeersinstituut Vias. "Het zou ook kunnen dat het probleem zich verlegt en dat er op een andere plek - wat verder van de school - gevaarlijke situaties ontstaan. Als er een aantal parkeerplaatsen kunnen worden geschrapt, dan kan dat uiteraard. Maar een algemene regel is niet dé oplossing."

Hetzelfde geluid is te horen bij Tom Brijs, professor verkeersveiligheid aan de Universiteit van Hasselt. "Tegen een veilige schoolomgeving kan niemand iets hebben, maar van zo'n algemene invoering ben ik ook geen fan", zegt hij in "De wereld vandaag" op Radio 1. "Denk aan drukke steden, waar er een grote parkeerdruk is. Daar gebruiken ook buurtbewoners die plaatsen, bijvoorbeeld overdag of 's avonds."

Ook hij volgt de lijn van Vias: als het kan, kunnen er hier en daar parkeerplaatsen worden geschrapt. "Maar op sommige locaties is dat lastiger. Je moet altijd rekening houden met de plaatselijke omstandigheden."

Het is helemaal niet zeker of dit dé oplossing is om de verkeersveiligheid te verhogen

Stef Willems van verkeersinstituut Vias

"Eigenlijk zijn er nu al veel zaken die steden en gemeenten kunnen doen", zegt Brijs. Zaken die niet zo vergaand zijn als het voorstel van de voetgangersbeweging. "Zo zijn er al scholen die samen met de transportsector ervoor zorgen dat er geen vrachtwagens langs de school rijden bij de start en het einde van de dag. Ook het ophalen van vuilnis kan zo worden geregeld. Sommige steden kiezen ook voor eenrichtingsstraten, zodat het er minder druk is."

Veel vragen over de oproep, dus. Maar klopt het dan niet dat mensen meer te voet of met de fiets naar school zouden gaan als er geen parkeerplaatsen meer zijn? Dat lijkt wel het geval. "We hebben ooit onderzoek gedaan naar schoolstraten, straten waarbij er geen verkeer is bij de start en het einde van de school. Daaruit bleek dat er zo'n 6 procent minder mensen met de auto kwamen. Dat heeft dus zeker een effect."

Herbeluister hier het gesprek in "De wereld vandaag" op Radio 1:

Meest gelezen