Droomreis van Els en Roel wordt nachtmerrie: “Meermaals belogen en bedrogen. We willen gewoon terug naar huis”
Thomas Cook FaillietEls Luyten (27) en haar vriend Roel Speybrouck (29) uit Merchtem keken er enorm naar uit: een weekje lekker luxueus op reis in Tunesië. Vijfsterrenhotel, all-inclusive en genieten maar. Tenminste, dat was het plan. Want door het faillissement van de Britse touroperator Thomas Cook – het koppel boekte hun vakantie via Neckermann - zien Els en Roel hun vakantie nu in duigen vallen. Intussen zijn ze het totale gebrek aan communicatie en de valse beloftes meer dan beu. “We hebben echt een limiet bereikt. We willen gewoon terug naar huis”, getuigt Els vanuit Hammamet.
Hoewel Thomas Cook België en dochteronderneming Neckermann stellen dat Belgische reizigers in het buitenland voorlopig geen gevolgen van het faillissement van de Britse groep Thomas Cook Group Plc ondervinden, is voor dit Vlaamse koppel het omgekeerde waar. Al meteen bij aankomst zaterdag aan luxehotel ‘Les Orangers’ liep het mis.
3.300 euro
“Toen we arriveerden, werden we direct in de lobby aan de kant gezet”, legt Els aan de telefoon uit. “Het hotel vroeg ons om een som van 3.300 euro te betalen. Zij hadden namelijk geen geld gekregen van Thomas Cook en wilden dat wij dan zouden betalen. Dat hebben we niet gedaan, wij hadden zelf al 1.600 euro neergeteld voor onze reis via Neckermann.” Het werd het begin van een dagenlang spelletje ‘van het kastje naar de muur gestuurd worden’...
“De rest van die dag stonden we in de lobby en moesten we het maar zelf uitzoeken. We zijn beginnen bellen naar Neckermann, maar daar kregen we helemaal geen deftige informatie: ‘er zal wel iemand komen, we zullen het bekijken’, klonk het. En toen dook er uiteindelijk een reisleider van Neckermann uit Engeland op, die ons zei dat we naar het Sentido Phenicia-hotel moesten gaan, waar er wel een kamer voor ons zou zijn.”
Het hotel vroeg ons om 3.300 euro te betalen. Zij hadden namelijk geen geld gekregen van Thomas Cook en wilden dat wij dan zouden betalen. Dat hebben we niet gedaan, wij hadden zelf al 1.600 euro neergeteld voor onze reis via Neckermann
Ondermaats
Daar kon het koppel inderdaad de nacht doorbrengen. “Maar het is een heel ander soort hotel dan waar wij voor hebben betaald”, zegt Els. “Ondermaats, een beetje vuil, slecht eten ook. In de verste verte geen 5 sterren all-inclusive. Totaal niet wat we geboekt hadden en ook niet iets wat we ooit zouden boeken.” Het koppel is wel heel dankbaar dat ze hier een slaapplek kregen en dat ze vriendelijk werden ontvangen. Maar een eindbestemming? Dat mocht dit niet worden.
Gisteren volgde wederom een rondje lobby-zitten, tot de reisleider opnieuw verscheen. “We kregen te horen dat ze een ander vijfsterrenhotel voor ons geboekt hadden; het Steigenberger-hotel hiernaast. We twijfelden niet en namen de optie aan, we konden toch zelf niets veranderen. We zouden zelfs een massage in dat hotel krijgen, zoals in onze eerste boeking zat. Wij tevreden dus. Die reisleider vertrok dan weer en wij gingen hoopvol met ons rolkoffertje naar het hotel hiernaast.”
Helemaal geen boeking
So far, so good. Tot ze daar aankwamen. “We werden ook daar heel vriendelijk ontvangen, maar dat hotel wist gewoon van niks. De reisleider had hen helemaal niet gecontacteerd, ze kenden hem zelfs niet. Er was dus geen boeking. De enige optie: betalen voor een bungalow van 1.700 euro. Dat hebben we uiteraard niet gedaan. En dus wandelden we maar weer terug naar het Phenicia-hotel.”
Daar was het koppel al uitgecheckt, mogelijk zaten ze nu plots zónder hotel. “Het was smeken geblazen - ‘of ze alstublieft toch opnieuw een kamer hadden voor ons?’. En ‘of ze die reisleider alstublieft zouden willen bellen?’, iets wat we overigens niet zelf mogen doen. Ze hebben ons hier dan opnieuw een kamer gegeven, wat ontzettend lief is. Maar het is echt genoeg geweest.”
En nu is het dus meer van hetzelfde voor Els en Roel: op de kamer of in de lobby zitten en Neckermann proberen te bereiken. “Ook onze families in België zijn volop aan het bellen, want het kost superveel om dat van hieruit te doen. Onze belkosten zijn torenhoog.” Maar ook de acties van de families vallen in dovemansoren. “Zij krijgen te horen dat er een document is opgesteld, een klachtendossier, en dat ze ‘het gaan bekijken’. Dus eigenlijk wat we al drie dagen horen.”
Het grappige is ook dat ze bij Neckermann zeggen dat er helemaal niets aan de hand is. Het zijn gewoon ‘malafide Tunesiërs’ die ons buiten hebben gezet. En op de site staat te lezen dat er ‘geen problemen’ zijn voor Belgen en dat het allemaal geregeld is
“Malafide Tunesiërs”
“Het grappige is ook dat ze bij Neckermann zeggen dat er helemaal niets aan de hand is. Het zijn gewoon ‘malafide Tunesiërs’ daar in het Orangershotel die ons buiten hebben gezet. En op de site staat te lezen dat er ‘geen problemen’ zijn voor Belgen en dat het allemaal geregeld is. Wat allemaal niet waar is natuurlijk.”
“We zijn echt boos”, aldus Els. “We zitten hier nu in een hotel waar we niet willen zitten, wat ze ons allemaal zeggen blijkt niet waar te zijn, en we weten algemeen gezien simpelweg van niks.” En als Neckermann toch nog een ander hotel kan regelen? “Het hoeft echt niet meer, het is genoeg geweest”, zegt ze.
“We vliegen normaal gezien zaterdagochtend om 6 uur al terug. Dat hoeft voor ons niet nog zo lang te duren, we willen nu naar huis. Morgen komt die reisleider terug om ons zogezegd weer verder te helpen. We gaan hem vragen om ons naar huis te sturen en hopelijk wordt die vlucht dan terugbetaald. En dan doen we thuis wel een restaurantje, zeker?”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM86
“Vooruit wil dat dit kopstuk de nieuwe minister van Onderwijs wordt”: waarom socialisten gratis schoolmaaltijd eisen
-
Evelyne zag vanmorgen reis naar Mexico in het water vallen: “400 euro bijbetaald voor nieuwe vlucht en nu afwachten of hotel in orde is”
Evelyne Termote uit Drongen bij Gent trok vanmorgen met een klein hartje naar Brussels Airport, in de hoop dat ze met haar partner op vakantie kon vertrekken naar Mexico. Aan de balie van Brussels Airlines kwam er echter slecht nieuws: hun vlucht via Manchester was geannuleerd omdat de aansluitende vlucht naar Cancun door het faillissement van Thomas Cook UK niet meer plaatsvond. Er zat maar één ding op als ze toch wilde vertrekken: omboeken. En extra betalen. En ze was niet de enige die voor die keuze kwam te staan. -
PREMIUM90
1 op de 3 bijkomende jobs die De Croo creëerde, zijn banen bij de overheid: “Misschien moeten we een beetje op de rem gaan staan”
Premier Alexander De Croo (Open Vld) pakt graag uit met de tienduizenden jobs die er tijdens zijn regeerperiode zijn bijgekomen. Maar uit cijfers van de Nationale Bank blijkt nu dat één gecreëerde job op de drie een overheidsjob is. Bart Van Craeynest, hoofdeconoom van VOKA, vraagt zich af of de overheid kan blijven groeien? “Onze overheidsuitgaven zijn al bij de hoogste van Europa. De loonkost is daar een belangrijk deel van.” Wat is het ideale scenario dan wel volgens hem? -
-
Independer
Hoeveel krijg je van je verzekering bij een ‘perte totale’ van je auto?
-
PREMIUM11
Leven aan Belgische kust is écht gezonder. Onderzoeker somt voordelen (en belangrijk nadeel) op
De volkswijsheid klopt: leven aan zee is gezonder. Dat is nu voor het eerst wetenschappelijk aangetoond door een team van Belgische onderzoekers. “Kustbewoners hebben statistisch gezien minder kans op longkanker en astma”, zegt onderzoeker Maarten De Rijcke van het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ). Al is er ook één ziekte waarop het risico aan zee groter is. -
2
Youtubers testen wie snelst is in Antwerpen: pizzakoerier of cokedealer
Anthony Casanova en Jamie Butler, de Antwerpse youtubers van Platzak, hebben vorige week getest wie er eerst aan je voordeur verschijnt als je tegelijk een pizza margherita en een gram cocaïne bestelt in Antwerpen. Het resultaat deelden ze gisteren op hun YouTubekanaal. -
Jobat
Foto op je cv of niet? En wat moet er zeker nog/niet op staan? “Dit is een vaak voorkomende fout”
-
Reisbureaus Thomas Cook en Neckermann blijven open: “Geen reden tot paniek”
-
Thomas Cook failliet, wat zijn de gevolgen voor Belgen? Alle vragen beantwoord
Nu de Britse touroperator Thomas Cook met onmiddellijke ingang alle activiteiten heeft stopgezet, start een gigantische operatie om honderdduizenden reizigers thuis te krijgen. Maar wat betekent het faillissement voor de Belgische reizigers? -
HLN Shop
Het graspollenseizoen is officieel begonnen: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen nu het seizoen van de graspollen echt begonnen is. -
PREMIUM25
Twee dagen voor dodelijke aanslag op E42, kreeg Marian (38) riooldeksel op zijn vrachtwagen op exact dezelfde plek: “Ik ben in shock”
68 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerCloé Kalfus
danny janssens
Jef Heffens
Jaak Casteleyn
Gunter Verleyen