IKEA investeert in China, ‘s werelds meest geavanceerde online markt

De Zweedse meubelketen Ikea investeert 1,25 miljard euro in de verdere uitbreiding van zijn activiteiten in China. De investeringen zullen het concern toelaten om een bijkomend aantal winkels te openen en bestaande vestigingen uit te breiden. Dat heeft het Zweedse concern gemeld. Ikea is al ongeveer twintig jaar in China actief. De meubelketen heeft er een netwerk van zevenentwintig winkels uitgebouwd.

De jongste jaren is de groei van Ikea op de Chinese markt echter onder de verwachtingen gebleven. Daarvoor moeten de nieuwe investeringen een oplossing bieden. Daarbij zal de keten ook op kleinere steden mikken.

Vertraging

“Het plan zal de verdere uitbreiding van Ikea in China offline en online helpen versnellen,” zei Anna Pawlak-Kuliga, directeur van het bedrijf in het land. China behoort tot de vijf grootste markten van de Zweedse onderneming. Vorig jaar boekte Ikea in China een omzet van ruim 1,98 miljard euro. Dat betekende een stijging met 6 procent tegenover het jaar voordien.

Tegelijkertijd bleek dat cijfer een vertraging tegenover drie jaar geleden, toen nog een groei met 19 procent kon worden gemeld. De jongste jaren zijn de Chinese verkopen van Ikea beginnen af te vlakken. Dat was vooral te wijten aan een toenemende concurrentie van zowel fysieke winkels als de online handel.

“De grote winkelformaten van het bedrijf zijn voor vele shoppers immers minder aantrekkelijk geworden,” verduidelijken waarnemers. “De consument is meer gewend geraakt aan het gebruiksgemak dat in ecommerce kan worden gevonden.”

Verstedelijking

Ikea breidt met de nieuwe investeringen onder meer uit naar kleinere Chinese steden. Daar hoopt het bedrijf een nieuwe populatie vermogende shoppers te kunnen aantrekken. Daarnaast besliste de Zweedse keten om ook in China een nieuwe kleinschalige winkel te introduceren.

Vorige maand trok de opening van een Ikea-winkel in Zhengzhou, de hoofdstad van de Chinese provincie Henan, duizenden shoppers. De meubelketen zou plannen hebben om alvast in twee andere provinciale hoofdsteden nieuwe filialen te openen. De investeringen creëren bij Ikea China ook drieduizend nieuwe banen. Het bedrijf heeft in China momenteel veertienduizend werknemers.

“De Chinese markt voor woninginrichting bevindt zich momenteel in een periode van gestage groei,” zegt Anna Pawlak-Kuliga. “Tegelijkertijd blijft ook de verstedelijking van het land versnellen. Dat gaat bovendien gepaard met een verdere digitalisering en een toename van het beschikbare inkomen van de Chinese consument.”

Ikea had vorig jaar al het voornemen aangekondigd om in Shanghai een ​​winkelcentrum te bouwen. Dat project zou een investering van 1,02 miljard euro vergen.

Meer