Roularta zet mes in regionale media
Roularta halveert het aantal edities van Deze Week, de vroegere Streekkrant. Dat schrijft De Tijd vandaag.
De gratis huis-aan-huisbladen zijn al langer een kiezel in de schoen van de West-Vlaamse mediagroep. Ze zijn nog altijd van groot belang voor het beursgenoteerde mediabedrijf en advertenties in bladen zoals Deze Week en De Zondag brachten in de eerste jaarhelft 27,5 miljoen euro op. Maar dat cijfer staat onder druk. De verkoop van advertenties in lokale, gratis pers daalde in de eerste zes maanden met bijna 15 procent tegenover vorig jaar.
Roularta schrapt bijna de helft van de regionale edities van Deze Week. De mediagroep maakt een regionale opdeling om lokale handelaars de mogelijkheid te bieden alleen in hun regio naar keus te adverteren. Er zijn nu 36 edities. Roularta gaat nu regio's samensmelten en het aantal edities terugbrengen naar 17 à 20. "We grijpen in in de regio's waar de rendabiliteit het zwakst is. Dat zijn regio's die ons geld kosten (...)", zegt Roularta-topman Xavier Bouckaert.
Roularta zet met de omvorming van de regio's 30 procent van de omzet van Deze Week op de helling. Adverteerders boekten die 30 procent in edities die nu verdwijnen.
Ook het bereik van het merk staat onder druk, blijkt uit de CIM-cijfers van vorige week. Deze Week bereikte in 2018 nog 1,1 miljoen lezers tegenover 1,4 miljoen een jaar eerder.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Hoeveel verdient een uitzendconsulent? En zijn er specifieke diplomavereisten?
-
PREMIUM143
Voor koopkracht een zegen, voor concurrentie een vloek: experts pleiten voor aanpassing van automatische loonindexering
Voor de ene een zegen, voor de ander een vloek. De automatische loonindexering zorgt ervoor dat de lonen, uitkeringen en pensioenen in ons land automatisch de inflatie volgen. Maar is dat wel zo’n goed idee? Professor en econoom Gert Peersman (UGent) pleit voor een afschaffing van het huidige systeem. Maar hoe? Wij bespreken drie alternatieven. -
PREMIUM92
Zo staat jouw koopkracht ervoor na vijf jaar Vivaldi: terwijl de ene groep het leven duurder zag worden, werd de andere zelfs overgecompenseerd
Op vijf jaar tijd werd het leven in ons land met méér dan een vijfde duurder. Wat in 2020 gemiddeld 100 euro kostte, daar betaal je nu ruim 120 euro voor. En dat heeft meer impact op de ene dan op de andere Belg. Toch kunnen we over het algemeen steeds meer doen met onze centen, zo blijkt uit onze analyse. Hoe komt het dan dat zoveel mensen dat andersom ervaren? “Er speelt een bekend fenomeen.” -
-
PREMIUM3
Geen enkel bedrijf doet het momenteel beter op de Europese beurs dan H&M: een goed moment om te beleggen?
-
PREMIUM
Roularta krijgt groen licht voor overname Mediafin
-
PREMIUM
Roularta moet het hebben van zijn vrouwenbladen
De extra abonnees van de overgekochte vrouwenbladen compenseren de daling van de reclame in magazines en op de websites van uitgever Roularta. "Op advertenties hebben we geen vat en we verwachten dat de trend zich zal doorzetten." -
Independer
Van 30 tot ruim 100 euro: dit kan je jaarlijks besparen als je je decoder afdankt en tv-kijkt via een app
-
Werkloosheidsgraad eurozone blijft stabiel op historisch laag niveau
-
PREMIUM
Roularta vraagt geduld tot 2019
Wie belegt in Roularta, moet over stalen zenuwen en veel geduld beschikken. Want tot 2019 dreigt het aandeel 'dood geld' te blijven. De mediagroep zit in volle investeringsfase, en hoopt daar pas over twee jaar de eerste vruchten van te plukken. "We kijken naar de lange termijn", benadrukt topman Xavier Bouckaert. -
Projectontwikkelaar Ghelamco tekent verlies op
Ghelamco, het vastgoedbedrijf van de familie Gheysens, heeft het voorbije jaar verlies geleden. Dat blijkt uit de jaarresultaten die het bedrijf heeft vrijgegeven. -
PREMIUM
“Paar maanden geleden was er geen vuiltje aan de lucht, dat blijkt nu wel anders”: hoe alle alarmlichten op rood staan voor Paul Gheysens
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerpatrick Gorra
jurgen maes