Brussels Airlines schrapt meer dan 100 vluchten en niet alleen Thomas Cook-klanten zijn het slachtoffer

© BELGA

Brussels Airlines zal vanaf 10 oktober en tot het einde van die maand in totaal 105 vluchten schrappen door het wegvallen van de reizen van touroperator Thomas Cook. Dat heeft een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij gezegd.

Het gaat om vluchten van en naar typische vakantiebestemmingen, zoals de Griekse eilanden en de Canarische Eilanden, die voor 80 procent gevuld werden met vakantiegangers van Thomas Cook.

Maar de beslissing heeft ook gevolgen voor zowat 3.500 passagiers van Brussels Airlines zelf, zegt woordvoerster Maaike Andries. Voor hen zal een oplossing worden gezocht, in de vorm van een alternatieve vlucht of een terugbetaling.

De woordvoerster preciseert dat de vluchten van en naar een aantal bestemmingen volledig worden stopgezet (zoals Rhodos, Djerba en Enfidha). Op andere bestemmingen wordt de frequentie verminderd.

Nog volgens Brussels Airlines vertegenwoordigen de geschrapte vluchten maar 2 procent van alle vluchten van de maatschappij in die periode.

Moeilijke rekenoefening

De besparingsoperatie die momenteel wordt uitgewerkt bij luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines, is er door het wegvallen van de trafiek voor touroperator Thomas Cook zeker niet eenvoudiger op geworden. De directie zal het volledige netwerk moeten hertekenen, zo zeiden de vakbonden donderdag na afloop van een ondernemingsraad bij Brussels Airlines. De doelstelling van de directie om met het besparingsplan “Reboot” de winstmarge op te trekken naar 8 procent, blijft wel behouden.

Het was al langer duidelijk dat Brussels Airlines gevolgen zou ondervinden van de problemen bij Thomas Cook. De luchtvaartmaatschappij vervoerde immers de meeste klanten die bij de touroperator een vliegvakantie boekten. Brussels Airlines maakte donderdag ook bekend tussen 10 oktober en het einde van die maand 105 vluchten te schrappen die grotendeels met Thomas Cook-klanten gevuld werden.

Over de gevolgen op langere termijn is er nog minder duidelijkheid. Die hangen ook af van een eventuele doorstart van de reiswinkels van Thomas Cook/Neckermann. En mogelijk kan Brussels Airlines een deel van het gat dat Thomas Cook achterlaat, vullen door meer samen te werken met andere spelers (genre Pegase, Sunweb).

Maar dat het dossier een invloed zal hebben op de lopende besparingsoefening, is duidelijk. “De Reboot-oefening moet fundamenteel aangepast worden”, aldus Paul Buekenhout van de christelijke vakbond. Maar daar schuilt volgens hem mogelijk ook een opportuniteit in. Want op de Thomas Cook-tickets boekte Brussels Airlines nauwelijks winst, dus als daar meer rendabele trafiek voor in de plaats kan komen ...

Impact op personeel niet duidelijk

De directie houdt intussen vast aan de doelstelling om de winstmarge op te krikken tot 8 procent, zegt Filip Lemberechts van de liberale vakbond. “Ze zal eerst het het hele netwerk in kaart brengen en herbekijken, dan bekijken welke vloot daarvoor nodig is, en daarna hoeveel mensen er nodig zijn”, aldus de vakbondsman.

Of er impact is op het personeel, en welke dat dan zou zijn, blijft koffiedik kijken. Anita Van Hoof van de socialistische vakbond wijst er alvast op dat er alternatieven zijn voor eventuele afdankingen: vervroegd pensioen, mensen minder laten werken ... “We hopen dat de mensen die willen blijven, ook zullen kunnen blijven”, zegt ook Lemberechts.

Maar er zijn voor alle duidelijkheid op dit moment nog geen aanwijzingen dat er in november een zwaar sociaal plan op tafel zou komen te liggen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen