Direct naar artikelinhoud
Interview

Hogeschool reageert op docent die studenten klimaatcontract voorlegde in ruil voor punten

Veerle Van Gestel, opleidingshoofd sociaal werk aan de Karel de Grote Hogeschool.Beeld Bob Van Mol

Een docent aan de Karel de Grote Hogeschool is op ziekteverlof nadat hij van zijn studenten bepaalde klimaatacties vroeg, in ruil voor goede punten. Veerle Van Gestel, hoofd van de opleiding sociaal werk, reageert voor het eerst. ‘Dit incident bewijst dat wij kritische studenten hebben gevormd.’

De afgelopen dagen hield de Karel de Grote Hogeschool de lippen zoveel mogelijk op elkaar, maar het nieuws dat Gazet van Antwerpen als eerste bracht, deed veel stof opwaaien. In de eerste les van het vak ‘wereldbrede uitdagingen’ stelde de docent zijn studenten voor om een klimaatcontract aan te gaan, met daarin vier opdrachten. Studenten die de opdrachten vervulden, konden daarmee 20 op 20 halen op zijn vak. Voornamelijk bleken die opdrachten erop gericht om het Antwerpse beleid rond klimaat te beïnvloeden. 

De docent stelde leerlingen voor om een contract te sluiten met vier klimaatdoelstellingen:

1. Film de eerste les en stuur de beelden naar Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA).

2. Voer in groep actie voor het klimaat en zorg dat het stadsbestuur de actiepunten in het beleid opneemt.

3. Zorg ervoor dat tegen 1 februari 2020 de burgemeester alle import en export van fossiele brandstoffen verbiedt op Antwerps grondgebied.

4. Laat de burgemeester wegens hoogdringendheid van de klimaatzaak de noodtoestand in de stad uitroepen. 

De docent in kwestie was in het verleden zes jaar lang actief bij Groen en stond bij de laatste provincieraadsverkiezingen als onafhankelijke op de lijst van PVDA. Hij is ook bekend als de initiatiefnemer van de actiegroep Antwerpen Schaliegasvrij en het protest tegen de Ineos-fabriek in de Antwerpse haven. Hij is niet geslaagd in zijn opzet om de studenten aan te zetten tot acties voor het klimaat, want nadat er tumult ontstond is de les stopgezet. 

“Studenten mailden ons dat de les nogal bijzonder verliep en ik ben dan meteen naar de aula gegaan”, zegt Veerle Van Gestel, opleidingshoofd sociaal werk aan de Karel de Grote Hogeschool. “Ik heb gevraagd om de les even stil te leggen en heb in die pauze met zowel de docent als enkele studenten gesproken. Vervolgens heb ik beslist om de les te beëindigen. De docent kon zich daarin vinden.”

Klopt het dat hij de studenten vroeg om een klimaatcontract te ondertekenen? 

Van Gestel: “Er was geen papier dat ze effectief moesten ondertekenen, maar het klopt dat hij dat mondeling heeft voorgesteld en ook de informatie over die vier opdrachten klopt. Wie daar niet wou in meestappen, kreeg de ruimte om gewoon klassiek de cursus te volgen en een examen af te leggen, maar zowel inhoudelijk als didactisch liep deze les niet zoals het moest. Hij heeft dat contract ook nooit met ons doorgesproken. We hebben via e-mail aan die studenten meteen laten weten dat de Hogeschool zich distantieert van die werkwijze.” 

Ik ga ervan uit dat er dan een tuchtprocedure is opgestart?

Van Gestel: “Neen. Die is niet van toepassing, zolang de man in ziekteverlof is. Hier en daar stond in de pers dat wij hem in ziekteverlof hebben gesteld, maar dat klopt niet. Zoiets behoort tot de privésfeer van deze docent, dus daar kan ik onmogelijk iets over zeggen.

“In ons arbeidsreglement staat dat je je positie als docent niet mag misbruiken voor politieke doeleinden, maar daar gaat het hier volgens mij niet over. Uiteraard heeft elke docent een politieke kleur, net zoals alle burgers in de bredere samenleving, maar sociaal werk is geen linkse opleiding. Wel zijn we geëngageerd in de zin dat we ongelijkheid in de samenleving willen tegengaan, maar dan op basis van wetenschappelijke kennis.” 

Het lijkt er toch op zijn minst op dat de docent niet echt het onderscheid maakte tussen wetenschap en politiek?

Van Gestel: “Ik denk dat deze les niet representatief is voor hoe hij normaal gesproken les geeft. Hij is al tien jaar docent bij ons. Het vak ‘wereldbrede uitdagingen’, waarover het hier gaat, gaat niet enkel over het klimaat, maar die dag was het toevallig ook de Global Climate Strike. Daarom ging deze les over het klimaat, toevallig ook iets waarmee de leerkracht buiten zijn lessen actief bezig is. Het vak gaat echter ook over uitdagingen op het gebied van bijvoorbeeld demografie, economische ongelijkheid en migratie. Onze studenten maken zelf heel mooi dat onderscheid tussen wetenschappelijk geëngageerd en politiek activistisch, gezien ze revolteerden tijdens deze les. Ik ben trots op onze studenten. Het gaat hier om een derde bachelor, dus ik onthoud van dit incident dat we erin slagen om kritische studenten te vormen.”

Waarom reageren jullie nu pas, nadat dit al dagen in het nieuws is?

Van Gestel: “De dag voor het artikel in Gazet van Antwerpen belden verschillende journalisten ons en die hadden de gevoeligheid duidelijk begrepen, maar dan kwam dat artikel en intussen is het zo’n groot verhaal geworden. Daarom vinden we het nu belangrijk om ook ons standpunt duidelijk te maken.”

Hoe gaan de lessen nu verder verlopen?

Van Gestel: “We gaan de lessen weer opstarten. Ons team van docenten gaat dat opvangen.”