“Volkswagen manipuleerde ook via automatische versnellingsbak”
Het Volkswagen-concern heeft niet alleen miljoenen dieselmotoren gemanipuleerd via de uitlaatgassen, maar naar verluidt ook door te sjoemelen met de werking van de automaat.
Volgens de gezaghebbende Duitse krant Handelsblatt heeft de Volkswagen-groep op grote schaal automatische versnellingsbakken gemanipuleerd om de emissies en het brandstofverbruik op de testbank kunstmatig laag te houden. Dat staat in verklaringen van verdachten in het dieselschandaal. Een van die verklaringen is afkomstig van een hooggeplaatste VW-ingenieur.
Volgens de verklaringen waren benzine- en dieselvoertuigen met DSG-automaten met een dubbele koppeling zowel in de VS als in Europa voorzien van een functie die het schakelgedrag op de testbank automatisch aanpaste, waardoor minder CO2 en stikstofoxiden werden uitgestoten dan op de weg. Bovendien zouden de voertuigen op de testbank minder brandstof verbruiken. De software van de automaat zou herkennen dat de auto op een testbank stond doordat er geen wieluitslag werd geconstateerd.
Ongunstig moment
Volgens het rapport schakelden de automatische versnellingsbakken van de benzinemotoren in dit soort laboratorium-omstandigheden onnatuurlijk vroeg over om de auto in een zo laag mogelijke versnelling te laten rijden. In het geval van de dieselmotoren werd juist later overgeschakeld, zodat bij hogere toerentallen de uitlaatgaszuivering in de katalysator eerder werd opgestart. Volgens getuigen zijn na mei 2016 geen auto's meer op de weg gekomen met gemanipuleerde DSG-automaat.
De nieuwe onthullingen komen voor VW op een bijzonder ongunstig moment, aangezien aanstaande maandag een monsterproces van start gaat dat moet uitwijzen of VW zijn klanten heeft benadeeld en of zij daarom recht hebben op schadevergoeding. In de VS werd al in 2016 geconstateerd dat bij zogenoemde USA-Auto's met de automaten was gemanipuleerd. VW ontkende, maar moest eind augustus van dit jaar wel 100 miljoen dollar schadevergoeding betalen aan 98.000 eigenaren met een benzine-uitvoering. Nu lijkt het er dus op dat ook in Europese uitvoeringen op grote schaal is gesjoemeld met de automaten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Volkswagen riskeert nieuwe claim over sjoemeldiesels
-
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
De BMW X2 is voortaan ook te verkrijgen in een volledig elektrische versie: de BMW iX2. HLN-autospecialist Joost Bolle ging op pad met deze elektrische wagen en ontdekte heel wat troeven, zeker voor sportieve rijders. Maar wat als je de benzine- en elektrische versie met elkaar vergelijkt? “Als autoliefhebber weet je snel wat kiezen.” -
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
Auto
VW en Porsche roepen 227.000 wagens terug: problemen met airbag en gordel
De Duitse autobouwers Volkswagen en Porsche roepen wegens technische problemen met de airbags en gordelspanners 227.000 wagens terug naar de garage. Er is nood aan een update van de aansturende software, aldus het Duitse agentschap voor het wegverkeer (KBA). -
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
-
Ook huidige topman Volkswagen aangeklaagd om marktmanipulatie
-
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
Het kwik klimt dit weekend naar 24 graden volgens het KMI en dus zet de Belgische kust zich schrap. Voor de dagjesmensen die met de wagen naar zee willen afzakken: waar parkeer je het goedkoopst of zelfs helemaal gratis in de tien kustgemeenten? We zetten alle opties op een rij - van Knokke-Heist tot De Panne - en delen interessante bespaartips. -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
18 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerErwin Nijs
Marc Fabry
ANTONIO POL
Vandaele jiji
Stephan Priem