De Lijn trekt ‘vegan’-campagne weer in na protest melkveesector

De veelbesproken ‘Be Vegan’-campagne voor plantaardige alternatieven voor melk op de trams van De Lijn is stopgezet. Dat gebeurde na onderling overleg tussen de adverteerder en Lijncom, dochteronderneming van De Lijn.

svw

Op de tien vierkante meter grote advertenties stond ‘Melk is dodelijk’, gevolgd door: ‘voor 150.000 Belgische kalfjes per jaar. Zuivel = Dierenleed’. De trams reden in Antwerpen rond sinds dinsdag. De organisatie Be Vegan wilde er de consument mee bewust maken van dierenleed en betaalde tien- tot vijftienduizend euro voor de campagne. “We betalen dat met donaties van leden en de verkoop van merchandising. De zuivelindustrie protesteerde meteen erg fel, en vond de campagne onbetamelijk en ongefundeerd. “Dit zijn onwaarheden”, liet Renaat Debergh van de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie weten.

Leer meer: Commotie over opvallende vegan campagne op Antwerpse trams

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER