Audi onder st(r)oom: deze 20 elektrische modellen komen nog vóór 2025
Autofabrikant Audi brengt tussen nu en 2025 niet minder dan 20 volledig elektrische modellen (EV’s) op de markt. Op dit moment levert het Duitse merk slechts één auto op batterijen, de e-tron, dus er moet een hoop gebeuren. De beloftes klinken goed, maar zijn Audi’s ambitieuze plannen wel haalbaar?
De elektrische Audi e-tron is in sommige landen een groot succes, in veel andere landen moet Audi het nog vooral hebben van hun krachtige diesel- en benzinemotoren. Daar komt binnenkort een einde aan, toch als het aan de Nederlandse Audi-CEO Bram Schot ligt: “Het succes van de e-tron is een mooie start, maar we werken achter de schermen hard aan een zeer brede strategie met elektrische modellen in alle segmenten. Van betaalbare modellen tot echte ‘performance’ sportwagens, ze worden allemaal elektrisch.”
Vier platformen
Om dat voor elkaar te krijgen, past Audi vier verschillende ‘platforms’ toe die geschikt zijn voor elektrische auto’s. Met zo’n platform doelt de Duitse fabrikant op de technische basis van de auto’s, grofweg de bodemplaat plus alle elektrische onderdelen zoals batterijen en elektromotoren. Voor een deel gebruikt het merk met de vier ringen techniek van andere merken uit de Volkswagen Groep, waarmee het concern de ontwikkelingskosten laag houdt. De vier platforms zien er als volgt uit:
Compacte auto’s: ‘MEB’
Voor het ‘goedkoopste’ segment leent Audi technologie uit de schappen van moederconcern Volkswagen. In Wolfsburg maken ze namelijk de elektrische VW ID.3, en de basis van die auto (het zogenoemde MEB-platform) verschijnt binnenkort onder de Audi Q4 e-tron. Dat model mag je zien als het kleinere broertje van de e-tron, de Q4 past qua formaat tussen de huidige Q3 en A5 in.
Het grote voordeel van het MEB-platform is dat het modulair (ofwel aanpasbaar) is: zo kan Audi het accupakket in verschillende groottes leveren en is er naar keuze aandrijving op de achterwielen of vierwielaandrijving. Hoe groter het accupakket, hoe verder de auto komt en hoe hoger zijn aanschafprijs wordt. Van de Q4 verschijnt ook een Sportback-versie met een lagere daklijn.
Middelgrote auto’s: ‘MLB evo’
Het tweede platform heet ‘MLB evo’ en dat bestaat al een tijdje. Dit systeem schuilt namelijk onder de e-tron-modellen die je nu al op de weg ziet rijden. Grof gezegd is dit het minst geavanceerde platform: de mogelijke laadsnelheden zijn niet extreem hoog en Audi kan weinig aan de opzet van onderdelen aanpassen. Naast de bestaande e-tron (een elektrische semi-terreinwagen die qua formaat tussen de Audi Q5 en Q7 in zit) verschijnt er binnenkort ook de e-tron Sportback op deze basis. Die auto kennen we al als studiemodel (zie hieronder), de productieversie onthult Audi eind dit jaar op een autoshow van Los Angeles.
Sportwagens: J1
Platform nummer 3 is bedoeld voor de échte snelle jongens. Onder de naam J1 gebruikt Audi de basis die Porsche heeft ontwikkeld voor de recent geïntroduceerde Taycan. Dat is niets minder dan een elektrische sportwagen en Audi brengt daar eind volgend jaar een eigen variant van. De basisvormen van die auto kennen we al van de e-tron GT Concept, het studiemodel dat je op de foto’s bij deze alinea ziet.
Het J1-platform is technologisch vrij geavanceerd en bijzonder krachtig: met dank aan twee elektromotoren moet het systeem een totaalvermogen van 590 pk (434 kW) leveren, waarmee de vierdeurssportwagen binnen 3,5 seconden vanuit stilstand de 100 kilometer per uur haalt terwijl een topsnelheid van 240 kilometer per uur mogelijk is.
Ook de laadsnelheden liggen een stuk hoger dan bij de twee ‘goedkopere’ platforms. Waar het ‘MLB evo’ en ‘MEB’ systeem met maximaal 150 kilowatt gelijkstroom kunnen laden, kan het J1-platform (dat gebruikmaakt van een 800 Volt-systeem) een laadsnelheid van 350 kilowatt aan. Daarmee zou je de batterijen van een e-tron GT binnen twintig minuten weer voor 80% kunnen opladen, goed voor zo’n 320 kilometer rijbereik.
De e-tron GT komt in vrijwel ongewijzigde vorm op de markt. Of de auto ook daadwerkelijk zo gaat heten, weten we nog niet. Wel is zeker dat Audi en Porsche twee slimme ‘voetenbakken’ in het ontwerp hebben verstopt: dankzij die 15 centimeter diepe uitsparingen in de bodemplaat kunnen de achterste passagiers hun benen beter kwijt en vormt de GT een ‘volwaardige sportauto voor vier personen’.
Luxe auto’s: PPE
Tot zover weinig schokkend nieuws, maar Audi presenteert vandaag ook een nieuw platform onder de naam PPE. En die kenden we nog níet. De afkorting staat voor Premium Platform Electric en deze opzet is bedoeld voor de meest luxe elektrische auto’s van het merk.
Tijdens een speciale workshop mochten onze collega’s van het Algemeen Dagblad al een kleimodel zien van zo’n toekomstige topklasse auto, maar Audi houdt de exacte vormen nog even geheim voor het grote publiek. Op deze PPE-basis verschijnen in ieder geval veel verschillende modellen. Denk hierbij aan elektrische alternatieven voor de A4 en A6 (een grote sedan en stationwagen dus), de A5 en A7 Sportback (grote coupé-versies) en zelfs voor een topklasse limousine als de A8.
Qua technologische mogelijkheden is het PPE-platform veelbelovend: het systeem, dat Audi eveneens samen met zustermerk Porsche ontwikkelt, draait ook nu op 800 Volt en kan straks overweg met indrukwekkend hoge laadsnelheden. Qua opzet is het dus vergelijkbaar met het systeem dat Porsche nu al gebruikt voor de Taycan. Het PPE-systeem heeft als voordeel dat het schaalbaar is: met de hoogte, breedte en lengte van zowel de accu’s als de bodemplaat valt veel meer te variëren dan bij het J1-platform, waardoor Audi beduidend meer verschillende modellen kan ontwikkelen op deze basis.
Naast de genoemde sedans en coupés zinspeelde het merk zodoende ook al op de komst van grote Sport Utility Vehicles (SUV’s, vergelijkbaar met de Q7) met elektro-aandrijving. En natuurlijk, het is en blijft Audi, zitten er van zo’n model ook weer verschillende carrosserievarianten in de pijplijn.
2025 is een krappe deadline voor zo veel verschillende nieuwe modellen, maar Audi pakt het serieus aan. Het moet raar lopen als die beloofde twintig elektro-auto’s niet op tijd gerealiseerd zijn...
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
's Werelds grootste autosalon: een stortvloed aan elektrische modellen en de terugkeer van een icoon
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
Muriel (45) en haar gezin waren zó blij met hun bakfiets dat ze hun tweede wagen van de hand deden. Intussen is de moeder van twee al aan haar tweede dure bakfiets toe. Waarom koos ze voor de opvallende Longtail en wat is het totale kostenplaatje van deze elektrische tweewieler? “Door de extra’s kan de prijs van zo’n fiets wel oplopen”, bekent Muriel. Ze gunt ons een inkijk in haar fietsbudget: van een peperduur slot over fietstassen tot een verzekering van 108 euro. -
-
Elektrische Volkswagen ID.3 luidt nieuw tijdperk in
-
Strafrechtelijk onderzoek naar Babboe: Nederlandse bakfietsfabrikant verstopte bewust kapotte frames
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is begonnen met een strafrechtelijk onderzoek naar bakfietsfabrikant Babboe. De fietsfabrikant is in opspraak geraakt doordat verschillende bakfietsmodellen onveilig bleken. In ons land zijn vier modellen teruggeroepen. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
-
PREMIUM
Elektrische Porsche al 30.000 keer verkocht voor hij getoond werd
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
14 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJoeri Declercq
Anoniem
Vandaele jiji
Anoniem
Vandaele jiji