Direct naar artikelinhoud
Film Fest Gent

Deze vijf films zijn de komende dagen niet te missen op Film Fest Gent

‘The Lighthouse’.Beeld RV/The Lighthouse

Dinsdagavond mag Les Misérables van Ladj Ly het 46ste Film Fest Gent openen. De politiefilm won al de Juryprijs in Cannes. Maar uiteraard zijn er de komende twaalf dagen nog meer cinefiele parels te zien. Onze filmploeg kiest er vijf uit. 

, en

The Lighthouse

Alsof hij jarenlang heeft liggen marineren in een bad van zeewater en pure alcohol: zo ziet Willem Dafoe eruit in de hallucinante zeemansnachtmerrie The Lighthouse. Kapitein Haddock is een koorknaap in vergelijking met deze vloekende en scheten latende (!) zuipschuit. Op het verlaten eiland waar hij al god weet hoeveel jaar een vuurtoren onderhoudt, krijgt hij het gezelschap van de veel jongere Ephraim (Robert Pattinson). Het begin van een paranoïde trip vol agressie, lust en jaloezie. 

Regisseur Robert Eggers, bekend van de intrigerende folkhorrorfilm The Witch, schakelt hier nog een versnelling hoger, en tovert een zelden geziene mix van horror en humor op het scherm. Ondanks het feit dat The Lighthouse een van de smaakmakers was op het Filmfestival van Cannes – wachtrijen van drie uur – durft voorlopig geen enkele distributeur het aan om deze omineuze zwart-witfilm bij ons in de zalen te brengen. Het kan dus nu of nooit zijn, in Gent. Duizend bommen en granaten, mis deze kans niet.

Op 9, 13 en 15 oktober in Kinepolis Gent.

The Barefoot Emperor

Voorganger King of the Belgians werd geen kassucces, maar de satirische film over de fictieve koning der Belgen genoot wel een internationale zegetocht langs de grootste festivals. Misschien daarom dat regisseurs Jessica Woodworth en Peter Brosens besloten om een vervolg te draaien, met opnieuw Peter Van den Begin als Koning Nicolas III en Titus De Voogdt als diens rechterhand. 

The Barefoot Emperor wordt geen roadmovie, deze keer zit het verstoten hof vast op een eiland voor de kust van Kroatië. En daar wordt de laatste koning der Belgen de eerste keizer van Europa. Zo surreëel? Dat kunnen alleen Belgen verzinnen. De opmerkelijkste rol gaat naar Geraldine Chaplin, de 75-jarige dochter van de legendarische komiek. De actrice zal ook aanwezig zijn op de galavoorstelling zondagavond. Een bijzondere preview, want The Barefoot Emperor zal pas op 5 februari volgend jaar in de bioscoop komen. Lees hier het verslag van ons setbezoek.

Op 13 en 15 oktober in Kinepolis Gent.

J’ai perdu mon corps

Nooit eerder had Film Fest Gent een animatiefilm in de officiële competitie, maar J’ai perdu mon corps is dat ongeziene precedent meer dan waard. In deze magisch-realistische animatiefilm raakt een hand gescheiden van zijn eigenaar. Onze vijfvingerige held onderneemt een helse tocht door riolen en langs straatratten, om terug te keren naar het lichaam waarvan hij hardhandig gescheiden werd: dat van tiener Naoufel. Tegelijkertijd zien we flashbacks naar hoe pizzabezorger Naoufel, toen nog met hand, valt voor bibliotheekmeisje Gabrielle. 

Met zijn combinatie van een sprookjesachtig gegeven en een realistische stijl won regisseur Jérémy Clapin op het Festival van Cannes de hoofdprijs van het zijprogramma Semaine de la Critique.

Op 10 en 14 oktober in Kinepolis Gent, op 12 oktober in Sphinx Cinema.

Les Misérables

Film Fest Gent opent dit jaar met een brandbommetje uit de banlieue van Parijs. Les Misérables is – godzijdank – niet de zoveelste verfilming van de bekende musical, maar wel een rauwe actiethriller over politiegeweld tegen jongeren. We volgen een speciale brigade die de orde moet handhaven in de groezelige wijk Montfermeil. Wanneer een agent zwaar in de fout gaat, loopt de situatie volledig uit de hand. 

Regisseur Ladj Ly groeide net als het merendeel van de cast op in Montfermeil – aan authenticiteit geen gebrek dus. Bovendien blijkt hij een natuurtalent achter de camera: hij drijft de spanning zo genadeloos op dat je bij momenten niet meer durft te kijken. Een bijzonder heftig debuut dat niet onterecht met La Haine wordt vergeleken. In Cannes won Ly al de Prix du Jury, en zelfs een Oscar behoort tot de mogelijkheden: Frankrijk koos Les Misérables als officiële inzending voor de Academy Awards. 

Op 8 oktober in Vooruit, 9 oktober in Kinepolis Gent

Ghost Tropic

De derde film van Belg Bas Devos ging in mei dit jaar in wereldpremière in Cannes. Devos leverde hiermee een opmerkelijke prestatie: zijn vorige speelfilm Hellhole, over de aanslagen in Brussel, beleefde eerder dit jaar nog maar zijn wereldpremière op het Filmfestival van Berlijn. Ghost Tropic vertelt het verhaal van een Brusselse vrouw die in slaap valt op de metro en ’s nachts te voet door de stad naar huis moet. 

“Het zijn twee compleet verschillende films die toch sterk verbonden zijn”, zei Devos daarover. “Alsof Ghost Tropic een aarzelend antwoord is op de vragen die Hellhole opwierp.” Onder meer Saadia Bentaïeb, Nora Dari, Maaike Neuville en Willy Thomas spelen mee. Op 16 oktober nodigt De Morgen lezers uit voor een vertoning met aansluitend een Q&A met Devos onder leiding van onze filmjournalist Lieven Trio. Achteraf is er een receptie. Win hier uw duoticket voor onze lezersavond. Lees hier ons interview met Maaike Neuville en Bas Devos.

Op 12, 14 en 16 oktober in Kinepolis Gent