Direct naar artikelinhoud
Sociale media

‘Degoutant, platvloers, goedkoop’: felle kritiek op Bicky Burger-campagne waarin man vrouw slaat

‘Degoutant, platvloers, goedkoop’: felle kritiek op Bicky Burger-campagne waarin man vrouw slaat
Beeld Facebook

Er wordt met afschuw gereageerd op een nieuwe reclamecampagne van Bicky Burger. Die toont hoe een man een vrouw slaat, terwijl hij ‘Fake Bicky, fwa!’ roept. Op sociale media wordt met onbegrip gereageerd: ‘Proficiat, mopjes over huiselijk geweld zijn echt wat we nodig hebben’, klinkt het. En ook: ‘Wat een degoutante, platvloerse, goedkope campagne.’

Met de campagne wil het bedrijf achter de bekende hamburger duidelijk maken dat een échte Bicky Burger in een groen doosje zit. En niet in een wit, zoals op de tekening van de reclame. “Welke frituur verdient ook een bickslap?!”, is de commentaar die erbij werd gezet.

Dat valt niet in goede aarde. Op sociale media wordt met afgrijzen gereageerd op de campagne, die volgens velen huiselijk geweld verheerlijkt. “Gerapporteerd voor geweld”, klinkt het in de commentaren. “Een reclame om van te kotsen. Wat een lege doos is jullie marketingdepartement. #geenbickymeervoormij.” en “De enige die hier moet worden geslapt, is degene die vond dat dit een goed idee was om te posten. Zijn jullie speciale sauzen jullie naar het hoofd gestegen?”

Ook RoSa vzw, het kenniscentrum voor gender en feminisme, is niet te spreken over de campagne. “We vragen ons af hoe het kan dat marketeers anno 2019 op het idee komen dat het minimaliseren en zelfs promoten van partnergeweld een fris en verstandig marketingidee is”, reageert directeur Bieke Purnelle aan Het Laatste Nieuws. “Hier is niet over nagedacht. Voorts suggereert de campagne ook nog eens dat het normaal is dat vrouwen hun man eten brengen en dat ze een sanctie verdienen als het niet naar hun zin is. Dat soort campagnes zagen we frequent in de jaren vijftig. Vandaag is het ronduit pijnlijk.”