Direct naar artikelinhoud
Reclame

Al 300 klachten over omstreden reclame voor Bicky Burger

Al 300 klachten over omstreden reclame voor Bicky Burger
Beeld Facebook/Bicky

De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) heeft al een 300-tal klachten ontvangen over de reclamecampagne van hamburgermerk Bicky Burger op sociale media. “In vergelijking met andere campagnes zijn dat er enorm veel”, zegt voorzitter Piet Moens. Ook Brussels minister voor Gelijke Kansen Nawal Ben Hamou (PS) dient een klacht in.

en

Dinsdag ontstond op sociale media grote ophef over het nieuwe campagnebeeld van Bicky Burger. Een man verkoopt zijn vrouw een stevige mep omdat zijn hamburger in het verkeerde doosje zit. ‘Fake Bicky, Fwa?’, zegt de tekstballon bij de prent van kunstenaar Roy Liechtenstein. 

De reclame die het Nederlandse bedrijf achter de hamburger, Goodlife Foods, op sociale media plaatste, wekte verontwaardigde reacties los, ook in politieke kringen.

“Ik heb beslist een klacht in te dienen bij de JEP”, kondigt staatssecretaris Ben Hamou aan. “Het merk zet duidelijk aan tot verwerpelijk gedrag dat de fysieke integriteit van vrouwen in gevaar brengt”, vindt de Brusselse politica. “Bicky Burger neemt de vrijheid een misselijkmakende en totaal onverantwoorde campagne te lanceren. Het toont aan dat we de strijd tegen geweld op vrouwen en tegen cyberseksisme moeten opvoeren.”

Waals minister Christie Moreale (PS) broedt eveneens op een klacht bij de JEP en bij het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen. Kamerlid Sarah Schlitz (Ecolo-Groen) zal federaal minister voor Gelijke Kansen Nathalie Muylle (CD&V) aan de tand voelen.

Toekomstig PS-voorzitter Paul Magnette verklaarde op Twitter dat hij nooit nog een Bicky Burger zal eten, “en ik zal het niet missen”. 

Twitter bericht wordt geladen...

Velen delen hun verontwaardiging. De JEP kreeg immers al 300 klachten binnen over de reclame. Begrijpelijk, vindt JEP-voorzitter Piet Moens. “Geweld in reclame is uit den boze. Dat staat in de code van de internationale kamer van koophandel.” 

Hij verwacht dat er nog meer klachten zullen binnenkomen, maar noemt het huidige aantal al “enorm veel”. Voor de reclamecampagne voor de website RichMeetBeautiful.be van september 2017, die ook niet in goede aarde viel bij de publieke opinie, liepen bijvoorbeeld zo’n 200 klachten binnen.

Momenteel zoekt de JEP uit wie de afzender is van de campagne. Als die in het buitenland ontwikkeld werd, moet de reclamewaakhond van het betrokken land de klachten behandelen. Blijkt het om een Belgische adverteerder te gaan, zal de JEP zich erover buigen.

Inmiddels is de campagne verwijderd van de sociale kanalen van Bicky Burger.